GMV sleutelt wellicht aan term ”gereformeerd”
Het jubilerende Gereformeerd Maatschappelijk Verbond (GMV) gaat zich nadrukkelijker profileren naar onderscheiden doelgroepen. Mogelijk krijgen onderdelen zoals werknemers, werkgevers en jongeren elk een eigen naam.
De afgelopen twee maanden heeft het bestuur zich beraden op de positionering van de organisatie. Momenteel telt het GMV -dat deze week vijftig jaar bestaat- ruim 12.000 leden. „We blijven groeien, maar ik spreek niet tegen dat onze ambities hoger liggen”, aldus voorzitter H. Timmermans. Om de wervingskracht te verhogen, overweegt het bestuur te sleutelen aan de naam van het GMV.
De term ”gereformeerd” staat mogelijk op de tocht. Timmermans: „Wij noemen onszelf al jarenlang christelijk vakverbond GMV. Essentieel is dat onze activiteiten aan de Bijbel en de belijdenisgeschriften zijn genormeerd. In de lijn van het GPV, dat samen met de RPF ChristenUnie is geworden, denken wij na over aanpassing van onze naam. Wij zouden onszelf tekortdoen als we dat niet deden.”
Een „aardige variant” zou volgens Timmermans zijn GMV als koepelorganisatie overeind te laten en de onderscheiden onderdelen aparte namen te geven. Hij is niet bang voor verbrokkeling. „Een eigen label kan juist nog duidelijker maken waarvoor wij staan en wat wij bieden.”