Binnenland

D66 ziet niets in Postbus 51-spotjes

D66-kamerlid Bakker wil af van de groeiende stroom voorlichtingscampagnes van Postbus 51. Hij ziet het nut er niet van in.

Redactie politiek
11 March 2005 10:28Gewijzigd op 14 November 2020 02:19

Bakker vindt dat de overheid zich te vaak bemoeit met zaken die haar niet aangaan. „Het is vaak pure armoede: er is een probleem en omdat er geen oplossing voorhanden is, gooit de overheid er maar wat spotjes tegen aan.” Het toppunt vindt Bakker de campagne om slachtoffers van misdrijven op te roepen aangifte te doen. „Terwijl iedereen het gevoel heeft dat er niets met die aangifte gebeurt.”

Hij zou liever zien dat de overheid het geld en de energie steekt in een betere afhandeling van aangiftes bij de politie. Bakker heeft uitvoerig onderzoek naar de campagnes gedaan. Zijn conclusie is dat ze veelal nutteloos en duur zijn. Bekende voorbeelden zijn de campagne tegen alcoholgebruik in het verkeer (”Wie is de Bob?”), voor veilig vrijen en voor het houden van afstand in het verkeer. In 2003 werd voor deze overheidscampagnes ruim 7,2 miljoen euro uitgetrokken.

Overigens vindt D66 dat campagnes die vooral dienen als informatieoverdracht, zoals de uitleg over de huursubsidieaanvraag of belastingaangifte, wel hun nut hebben.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer