Economie

Rabobank wil grote steden veroveren

Rabobank zet de aanval in op de grote steden in Nederland om daar marktaandeel te winnen. Daartoe heeft de bank een „agressieve strategie" ingezet, zo liet de topman van het concern, Bert Heemskerk woensdag weten in een toelichting op de jaarcijfers.

ANP
9 March 2005 15:47Gewijzigd op 14 November 2020 02:19
UTRECHT - Rabobank Bestuursvoorzitter B. Heemskerk maakt woensdag in Utrecht de jaarcijfers bekend. De bank zag de nettowinst het afgelopen jaar met 12 procent toenemen tot 1,5 miljard euro. Foto ANP
UTRECHT - Rabobank Bestuursvoorzitter B. Heemskerk maakt woensdag in Utrecht de jaarcijfers bekend. De bank zag de nettowinst het afgelopen jaar met 12 procent toenemen tot 1,5 miljard euro. Foto ANP

Het marktaandeel van de Rabo is in 32 van de grote steden met meer dan 75.000 inwoners lager dan in de rest van het land. Om hier verandering in te brengen gaat Rabo „enkele miljoenen" investeren in een zogeheten grotestedencampagne. „We willen onze positie daar structureel verbeteren", aldus bestuurslid Piet van Schijndel.

Rabobank gaat zijn pijlen met name richten op de hypotheekmarkt. De Rabo heeft nu een marktaandeel van ongeveer 13 procent in de grote steden. Dat moet in de toekomst 20 procent worden. Daarvoor gaat de bank onder meer hypotheekcampagnes voeren en zijn verkoopprocessen beter organiseren, zodat ze meer opleveren.

Ook ziet Rabobank groeimogelijkheden op de markt van het midden- en kleinbedrijf (MKB) in de grote steden. Als voorbeeld noemde Van Schijndel allochtonen die een eigen zaak willen beginnen en krediet nodig hebben. „Die markt is natuurlijk heel groot", aldus Van Schijndel. In Amsterdam is Rabobank voor deze groep momenteel in gesprek met de gemeente over zogenoemde microkredieten, geringe leningen aan kleine ondernemers.

De Boerenleenbank liet woensdag weten dat nettowinst in het afgelopen jaar met 12 procent is toegenomen tot 1,5 miljard euro. De stijging komt overeen met de eerdere prognose van de bank en de doelstelling voor de langere termijn. Als belangrijkste reden voor de winstgroei noemt Rabo de sterke stijging van de baten. Deze pakten met 10,1 miljard euro 11 cent hoger uit dan in 2003.

Heemskerk zei dik tevreden te zijn met de resultaten van het afgelopen jaar. „We hebben ondanks het aarzelende economische herstel een succesvol resultaat geboekt". Het bedrijfsresultaat (voor belastingen) bij de lokale banken, de kern van het bankbedrijf, steeg met 3 procent tot 1,5 miljard euro. Volgens Rabo stond het resultaat onder druk van dotaties aan de kredietvoorzieningen. De baten lieten een stijging zien van 4 procent.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer