Steeds meer mensen doen het: bestellen bij webwinkels als Temu en Shein. Maar dat levert hen niet alleen positieve gevoelens op. Een groot deel van de kopers blijkt moeilijkheden te ondervinden.
Uit een representatief onderzoek van Onderneming.nl, een kennisplatform voor mensen met een eigen bedrijf, blijkt dat 60 procent van de consumenten die in zee gaan met een Chinese internetwinkel problemen ervaart.
Nederlanders doen de laatste tijd steeds vaker zaken met de betreffende webshops. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor Nederlandse webshops, is het aantal bestellingen bij deze bedrijven vanuit ons land in twee jaar tijd met bijna 70 procent gestegen. Belangrijkste reden daarvan is de lage prijs die voor een breed scala van producten in rekening wordt gebracht.
Wantrouwig
Veel consumenten zijn echter wantrouwig, en dat niet ten onrechte. Er gaat vaak iets fout. Om die reden geeft meer dan de helft van de door Onderneming.nl bevraagde mensen aan dat ze nooit een product van 50 euro of meer bij een Chinees bedrijf zullen bestellen. Zo’n 40 procent heeft daar geen moeite mee. Die consumenten beschouwen bedrijven als AliExpress en Shein als tamelijk veilig.
Sowieso geeft een grote meerderheid van de bevolking nog steeds de voorkeur aan Nederlandse webwinkels. Ongeveer twee derde van de consumenten geeft aan dat zij liever meer betalen voor een product wanneer zij weten dat het door een Nederlandse webwinkel wordt geleverd, dan voor hetzelfde artikel als dat vanuit China moet komen.
Veiligheid
Een van de zaken waar veel mensen vraagtekens bij zetten, is de veiligheid van producten uit het verre Oosten. In Europa gelden strenge milieu- en veiligheidseisen. Producten van winkels als Temu voldoen daar vaak niet aan. Soms zijn ze zelfs ronduit onveilig.
Om die reden zijn al meerdere malen artikelen uit de handel genomen, waaronder nogal wat speelgoed. Soms leverden die producten snij- en verstikkingsgevaar op; in andere gevallen bevatten ze hoge concentraties aan zware metalen. Elektronische apparaten kunnen mogelijk elektrische schokken veroorzaken.
Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten vindt het een kwalijke zaak als producten niet voldoen aan de Europese eisen. Nog geen twintig procent beschouwt dit als onbelangrijk.
Klacht
Er is meer kritiek op de producten van de Chinese internetwinkels. Zo laat de kwaliteit volgens een deel van de consumenten vaak te wensen over. De Consumentenbond herkent dit en heeft om die reden zelfs een klacht ingediend tegen Temu.
Medewerker Peter Kulche geeft aan dat Forbrugerrådet Tænk, de Deense zusterorganisatie van de bond, eind augustus steekproeven heeft gedaan. Daarbij bleken 30 van de 38 onderzochte artikelen van Temu gebreken te vertonen. Het betrof hier onder meer geluidsapparatuur, babyproducten en cosmetica.
Andere klachten gaan over de service. Ook worden levertijden als lang ervaren en komen artikelen soms niet aan. Daarnaast is de communicatie met de Chinese webwinkels soms lastig. Een klacht indienen of artikelen retourneren blijkt niet altijd eenvoudig.
Dwangarbeid
Vragen over slechte werkomstandigheden in de fabrieken waarvoor de Aziatische webshops produceren, werden in het onderzoek niet gesteld, maar ook daar bestaan wereldwijd zorgen over. Zo worden in China honderdduizenden Oeigoeren gedwongen en onbetaald tewerkgesteld.
Webreus Shein liet een maand geleden weten dat er vorig jaar door toeleveranciers verschillende strafbare feiten zijn gepleegd. Daarbij ging het om kinder- en dwangarbeid. Het bedrijf zegt er alles aan te doen om dergelijke misstanden uit te sluiten.