EconomieElektrisch rijden
Hybride auto populair, groei elektrisch rijden stagneert

De hybride auto is momenteel het meest verkochte vervoermiddel op vier wielen in Nederland. Bijna de helft (44 procent) van de verkochte auto’s heeft zowel een elektro- als een benzinemotor.

De meeste verkochte personenauto in Nederland heeft twee motoren onder de motorkap: een brandstof- en een elektrische motor. Foto: een hybride Hyundai Kona. beeld Hyundai
De meeste verkochte personenauto in Nederland heeft twee motoren onder de motorkap: een brandstof- en een elektrische motor. Foto: een hybride Hyundai Kona. beeld Hyundai

Dat bleek maandag uit cijfers van branchevereniging Bovag. Dit jaar zijn er tot nu toe 108.568 hybride auto’s verkocht, 77.803 elektrische auto’s en 56.675 benzineauto’s. De algemene verwachting was dat het marktaandeel van elektrische auto’s groter zou zijn, maar dat is niet het geval.

„Nederland doet het niet verkeerd nu 31 procent van de verkochte auto’s volledig elektrisch is aangedreven”, zegt Paul de Waal van de Bovag. „Wat ons wel zorgen baart, is dat de groei van deze markt niet doorzet, maar afvlakt.” Een elektrische auto stoot geen CO2 of stikstofoxiden (NOx) uit en is daarom in het gebruik minder slecht voor het milieu dan een auto met een verbrandingsmotor.

„Nederland doet het niet verkeerd nu 31 procent van de verkochte auto’s volledig elektrisch is aangedreven” - Paul de Waal, woordvoerder Bovag

Op de zakelijke markt blijft de elektrische auto populair. De Waal: „Bij de meeste bedrijven is het gewoon: Gij zult elektrisch rijden. Dus nieuwe leaseauto’s zijn vrijwel allemaal elektrisch aangedreven.”

Paul de Waal van de Bovag. beeld Bovag

Het is vooral de particuliere markt waar de verkoop van ‘elektrisch’ hapert. Dat heeft volgens de woordvoerder van de Bovag te maken met onzekerheden rond stimuleringsmaatregelen. Een elektrisch rijder betaalt bijvoorbeeld op dit moment geen wegenbelasting, een voordeel van honderden euro’s per jaar. Dit pluspunt zou in stapjes gaan verdwijnen tot 2031. Omdat het vorige kabinet een misrekening maakte, wordt dat voordeel nu sneller afgebouwd dan gepland.

„In plaats van 40 procent korting op de wegenbelasting, krijgen elektrische rijders volgend jaar slechts 25 procent korting”, zegt De Waal. „Daarmee krijgt het vertrouwen in de overheid weer een knauw. Het kabinet heeft wel beloofd om komend voorjaar met een plan voor de hervorming van de autobelastingen te komen. Als Den Haag dan voor een heel aantal jaren niets meer verandert, schept dat vertrouwen bij de particuliere koper om een elektrische auto aan te schaffen.”

Tot die tijd zal de hybride auto nog wel in trek zijn, zo is de verwachting. De Waal noemt dat vervoermiddel „een logische tussenstap tussen fossiel en elektrisch. Autofabrikanten moeten hun CO2-doelstellingen halen. Met een verbrandingsmotor red je dat niet, volledig elektrisch is nu nog te hoog gegrepen; dan is hybride de laatste evolutie van de benzinemotor voordat die helemaal uitgefaseerd wordt.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer