Het tracébesluit A12/A15, ofwel het project ViA15, is definitief. De Raad van State oordeelde woensdag dat de snelweg A15 in de regio Arnhem mag worden doorgetrokken. Ook mogen de A12 en de A15 worden verbreed. Met deze definitieve uitspraak komt er een einde aan een slepende juridische procedure. Na zeven jaar is het tracébesluit definitief.
Met het project moet het stuk A15 van Bemmel worden doorgetrokken naar Zevenaar en worden de A15 en A12 verbreed. Het Rijk wil daarmee files tegengaan en vindt het ook belangrijk voor een rechtstreekse verbinding tussen de Rotterdamse haven en Duitsland. Het nieuwe stuk gaat echter door beschermde natuurgebieden, wat leidt tot een toename van de stikstofneerslag. Natuur- en milieuorganisaties waren hiertegen. Eerder waren er ook bezwaren tegen het uitgevoerde stikstofonderzoek, maar die heeft de hoogste bestuursrechter ongegrond verklaard.
Het project ligt al sinds 2017 bij de Raad van State en er zijn al drie tussenuitspraken geweest, met onder meer nieuwe stikstofberekeningen tot gevolg. In maart dit jaar achtte de Raad van State het besluit ook nog niet helemaal in orde. De minister van Infrastructuur en Waterstaat moest met extra informatie komen over het plan om de stikstofruimte van zes boerderijen die gaan stoppen, in te zetten voor het bouwproject (extern salderen). De Vereniging Natuur en Milieufederatie Gelderland had hier bezwaar tegen gemaakt. Woensdag oordeelde de Raad van State dat die nadere motivering van de minister „toereikend” is. „Uit de nadere onderbouwing blijkt dat de stikstofneerslag op de gebieden is gedaald en in de periode tot 2030 verder blijft dalen”, staat in de uitspraak, en dat was een voorwaarde voor dat extern salderen.