Economie

Brussel wil dubbele belasting auto vermijden

De Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de Europese Unie, wil maatregelen nemen voor versoepeling van de handel in auto’s tussen verschillende lidstaten. Daarbij komt nog voor de zomer een voorstel op tafel om de dubbele inschrijvingsbelasting op nieuwe auto’s te voorkomen. Die regeling moet de aankoop van een auto buiten landen met een hoge inschrijvingsbelasting, zoals Denemarken en Nederland, vergemakkelijken.

ANP
8 March 2005 15:11Gewijzigd op 14 November 2020 02:18

Volgens de woordvoerster van Europees commissaris Kovacs (belastingen en douane) gaat het voorstel niet uit van een volledige harmonisatie tussen inschrijvingsbelastingen, zoals de vroegere Nederlandse eurocommissaris voor de interne markt Bolkestein twee jaar geleden nog plande. Wel voorkomt de regeling van Kovacs dat een automobilist belasting moet betalen in het land waar de auto is aangeschaft èn in de eigen lidstaat.

In de meeste EU-lidstaten betaalt de automobilist na de aanschaf van een nieuw voertuig een inschrijvingsbelasting bovenop de catalogusprijs. In sommige landen, zoals België, gaat het gemiddeld om enkele honderden euro’s, afhankelijk van het motorvermogen van de auto. Nederland en Denemarken hebben echter met vaste heffingen van 43 respectievelijk 161 procent bovenop de catalogusprijs de hoogste tarieven.

Consumenten willen die bedragen vermijden door in andere lidstaten een auto te kopen. Daarbij krijgen zij echter soms te maken met een dubbele heffing. Kovacs wil dat nu vermijden. Ook wil hij onduidelijkheid voorkomen over heffingen op gebruikte auto’s, die consumenten zelf importeren.

Mede door die uiteenlopende fiscale regelingen blijven er grote prijsverschillen bestaan voor de aankoop van nieuwe auto’s in de diverse lidstaten. Ondanks de gedeeltelijke liberalisering van de automarkt in Europa, onder meer doordat dealers sinds anderhalf jaar ook buiten hun eigen regio mogen verkopen, lopen de prijzen voor bijvoorbeeld een Opel Astra 50 procent uiteen tussen Denemarken en Duitsland.

Daarmee is overigens sprake van het grootste verschil, bleek uit een dinsdag verspreide berekening van de Europese Commissie. Binnen de eurozone zijn de verschillen het grootst voor een Volkswagen Passat, die 30,8 procent duurder is in moederland Duitsland dan in Griekenland.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer