Consumentenbond uit kritiek op banken om gebruik Google Pay
Banken kunnen de privacy van hun klanten niet garanderen als ze zaken doen met Google Pay. Daarvoor waarschuwt de Consumentenbond, nu ING is overgestapt op het betaalsysteem van Google.
De Consumentenbond heeft verschillende meldingen ontvangen van leden die zich zorgen maken over hun privacy bij contactloos betalen met hun telefoon. ING, de grootste bank van Nederland, is gestopt met de eigen app voor het mobiel overmaken van geld, waardoor klanten die met hun Androidtelefoon willen betalen nu Google Pay moeten installeren.
Alle andere grote banken stapten al eerder over op die dienst. Ze beweren goede afspraken met Google te hebben gemaakt over de privacy van hun klanten. Maar toen de Consumentenbond naar die afspraken vroeg, bleken die er niet te zijn.
„Google doet van alles met die gegevens”, stelde de bond donderdag in een verklaring. Directeur Sandra Molenaar: „In de privacyvoorwaarden van Google Pay staat dat het bedrijf betaalgegevens zal verzamelen, analyseren en gebruiken voor andere diensten. Het bedrijf kan zo ruimte voor gepersonaliseerde advertenties aan derden aanbieden en daar miljarden mee verdienen.”
Onacceptabel
Volgens haar is het „onacceptabel” dat banken klantgegevens zonder enig toezicht uit handen geven aan Google. „Dat bedrijf is nota bene eerder voor de rechter gedaagd vanwege grootschalige privacyschendingen. Het is een datagraaier.”
„Google is een datagraaier” - Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond
Molenaar vindt daarom dat banken een eigen betaalsysteem voor mobiel betalen moeten gaan aanbieden. „Een systeem dat onder toezicht staat van de Nederlandse autoriteiten. Als dat echt niet mogelijk is, moeten banken proberen samen te werken met een partij die niets doet met de gebruikersdata. Pas als is aangetoond dat samenwerking met Google echt noodzakelijk is, wordt dat een optie, maar dan onder strenge voorwaarden. Dan moeten de banken keiharde afspraken maken over wat het bedrijf wel en niet met de persoonsgegevens mag doen.”
Volgens Molenaar zijn consumenten anders aan de techreus overgeleverd. „Niemand weet precies wat er met zijn of haar gegevens gebeurt.”
Kritisch
Dat de Consumentenbond Google kritisch volgt, is niet nieuw. De bond ziet de techreus al langere tijd als een bedreiging voor de privacy van consumenten. In samenwerking met de Stichting Bescherming Privacybelangen biedt de bond op zijn site de mogelijkheid om een claim tegen het technologiebedrijf in te dienen, omdat dat „elk jaar miljarden verdient aan het schenden van de privacy van burgers.”
Woordvoerster Joyce Donat geeft aan dat veel mensen te weinig oog hebben voor de risico’s die het schenden van hun rechten oplevert. „Het staat vaak ver van hun bed. Maar informatie over bankklanten is niet voor niets veel geld waard. Je kunt er zeker niet van uitgaan dat die altijd op een correcte manier wordt gebruikt.”
Meer kennis
Het zou volgens haar goed zijn dat particulieren, maar ook bedrijven, meer kennis over dit soort zaken krijgen. In dat licht gezien vindt de Consumentenbond de banken nogal naïef als het gaat om hun samenwerking met Google. „Zelf hebben ze hun zaakjes op het gebied van privacy behoorlijk goed voor elkaar, krijgen we de indruk. De banken móéten ook wel, want ze zijn gebonden aan strenge regelgeving. Juist dan is het onbegrijpelijk dat de grote banken hun klanten overleveren aan een bedrijf dat zijn geld verdient met het verzamelen van data. En dat hun woordvoerders nu tamelijk laks op onze kritiek reageren. Ze hebben toch niet onder een steen geleefd? De banken zouden echt alerter moeten zijn.”