Banken kunnen de privacy van hun klanten niet garanderen als ze zaken doen met Google Pay. Daarvoor waarschuwt de Consumentenbond, nu ook ING is overgestapt op het betaalsysteem van Google.
De Consumentenbond zegt verschillende meldingen te hebben ontvangen van consumenten die zich zorgen maken over hun privacy bij contactloos betalen met hun telefoon, door de stopzetting van de mobiel betalen-app van ING. Klanten die met hun Android-telefoon willen betalen, moeten nu Google Pay installeren.
De banken beweren goede afspraken met Google te hebben gemaakt over de privacy van hun klanten. Maar toen de Consumentenbond naar die afspraken vroeg, bleken die er niet te zijn. „En Google doet van alles met die gegevens”, stelt de Consumentenbond. „In de privacyvoorwaarden van Google Pay staat dat het bedrijf betaalgegevens zal verzamelen, analyseren en gebruiken voor andere diensten. Het bedrijf kan zo ruimte voor gepersonaliseerde advertenties aan derden aanbieden en daar miljarden mee verdienen.”
Directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond noemt het „onacceptabel” dat banken klantgegevens zonder enig toezicht uit handen geven aan Google, dat al eerder voor de rechter is gedaagd om vermeende grootschalige privacyschendingen. „Wij vinden dat banken een eigen betaalsysteem voor mobiel betalen moeten aanbieden, dat onder toezicht staat van de Nederlandse autoriteiten.”
De gegevens van consumenten die op een iPhone met Apple Pay betalen, lijken volgens de Consumentenbond beter beschermd. In het privacy-beleid van Apple staat dat het bedrijf geen betaalgegevens bewaart.