Palen onder N210 zijn te kort
De palen die al voor de Tweede Wereldoorlog zijn geslagen als onderdeel van de fundering voor de N210 van Krimpen aan den IJssel naar Schoonhoven zijn te kort. Daardoor kan de weg het zware verkeer niet meer aan.
Dat is maandag bekendgemaakt bij de presentatie van de uitkomsten van een onderzoek. „Dit gegeven verandert niets aan de conclusie dat vernieuwing van de weg noodzakelijk is. Het geeft wel meer inzicht in de oorzaken. Daarmee kan in de plannen voor de nieuwe weg rekening worden gehouden”, aldus een woordvoerder van de provincie Zuid-Holland in een reactie.
„De niet diep genoeg geslagen palen hebben de weg kwetsbaarder gemaakt voor zijwaartse druk als gevolg van werkzaamheden en de extra verkeersdruk. Palen die te veel zijwaartse druk kregen, zijn afgebroken. De betonnen bakken die het wegdek dragen, zijn als gevolg daarvan gaan schuiven. De verzakkingen die hierdoor optraden, hebben tot veel extra herstelkosten en verkeershinder geleid. De nieuwe bevindingen leiden er ook toe dat problemen met de weg beter voorspeld kunnen worden.”
Nu er meer inzicht is in de oorzaken kan de provincie mogelijke verzakkingen van de weg zien aankomen en preventief ingrijpen. De kosten voor preventief onderhoud zijn lager dan wanneer een verzakking moet worden hersteld.
Een structurele aanpak is noodzakelijk. Zonder structurele maatregelen bestaat er een groot risico dat zich op termijn steeds meer calamiteiten voordoen. Problemen als verzakkingen kunnen leiden tot verkeersonveiligheid en (gedeeltelijke) afsluitingen. Omdat er voor de ontsluiting van de Krimpenerwaard en bestemmingsverkeer van buitenaf feitelijk geen alternatieven zijn, leiden wegwerkzaamheden onafwendbaar tot files en vertraging.