RCC: supermarkten misleidden consumenten over vrije-uitloopeieren
Meerdere supermarkten hebben consumenten misleid door een „onvoldoende genuanceerd beeld” te schetsen van de leefomstandigheden van legkippen tijdens een ophokplicht. Tot dat oordeel komt de Reclame Code Commissie (RCC) in een reeks uitspraken over vrije-uitloopeieren.
Normaal gesproken kunnen hennen die deze eieren leggen naar buiten lopen. De afgelopen jaren kon dat vaak echter niet, omdat de overheid meerdere keren een ophokplicht instelde om de verspreiding van vogelgriep tegen te gaan. Supermarkten bleven ook toen eieren verkopen met plaatjes erop van rondscharrelende kippen in weilanden en teksten als: „Lekkere verse eieren van onze eigen boerderij waar de kippen vrij in de buitenlucht kunnen rondscharrelen.”
Foodwatch ergerde zich daaraan en diende klachten in bij de RCC. Die heeft de organisatie op meerdere punten gelijk gegeven. Albert Heijn, Aldi, Lidl, Plus en Wegman (verkocht bij DekaMarkt) hebben in periodes waarin een ophokplicht gold de reclameregels overtreden, oordeelt de commissie.
In de zaken bij de RCC ging het niet over de aanduiding ‘vrije-uitloopeieren’ zelf, maar wel over de overige informatie die bedrijven op de doosjes en bijvoorbeeld hun websites zetten. Ook in die informatie stond geen woord over de ophokplicht. De RCC oordeelt dat als supermarkten uit eigen beweging informatie geven over vrije uitloop, ze consumenten „in enige mate op de mogelijkheid van een ophokplicht dienen te attenderen”.
Tot eind vorig jaar mochten eieren niet meer als vrije-uitloopei worden verkocht als een kip langer dan zestien weken binnen had gezeten. De EU besloot echter tot een versoepeling: als de overheid tijdelijke beperkingen oplegt, behouden de eitjes hun status. Daar is onder meer voor gekozen, omdat pluimveehouders investeringen moeten doen voor de vrije uitloop. Die eieren zijn over het algemeen ook duurder dan scharreleieren.
Momenteel gelden overigens geen beperkingen voor pluimveehouders. De laatste ophokplicht werd eind april ingetrokken, omdat het risico op vogelgriep is afgenomen.
Foodwatch noemt de oordelen „een belangrijke stap in de richting van transparantie en eerlijkheid voor consumenten”.