Foodwatch ongerust na deels stoppen met Nutri-Score door Danone
Voedselwaakhond Foodwatch is ongerust door het bericht dat het Franse levensmiddelenbedrijf Danone het voedselkeuzelogo Nutri-Score van sommige van zijn producten gaat verwijderen. Aan de Nutri-Score, met kleurtjes en letters, kun je zien hoe (on)gezond een product is, bijvoorbeeld door de hoeveelheid suiker die erin zit.
De producent gaat de Nutri-Score niet langer afbeelden op drinkbare zuivel- en plantaardige producten van bijvoorbeeld de bekende merken Actimel, Activia en Alpro, meldde deze week onder meer het Belgische persbureau Belga. Danone bevestigde vrijdagmiddag dat deze merken ook in ons land niet meer van een Nutri-Score voorzien zullen worden, net als in de rest van de Europese Unie. Wanneer het logo in Nederland verdwijnt, is niet precies te zeggen.
„De beslissing van de voedselgigant laat heel duidelijk zien dat een voedselkeuzelogo alleen kan werken als deze verplicht wordt gesteld in Europa”, zegt Foodwatch. „Zo niet, dan kan elk voedselbedrijf naar believen de Nutri-Score wel op gezonde, maar niet op ongezonde producten plakken.”
De regels voor de beoordeling via Nutri-Score zijn recent enigszins aangepast. „Het is onacceptabel dat Danone besluit om terug te komen op de Nutri-Score omdat de producten van sommige van haar merken minder goed zouden scoren”, zegt Nicole van Gemert, directeur van Foodwatch. Volgens Danone Nederland ligt dat echt genuanceerder.
Danone was enthousiast over het voedselkeuzelogo en blijft „de invoering van interpretatieve voedingswaarde-etikettering op Europese schaal steunen, die wetenschappelijk onderbouwd is, gemakkelijk te begrijpen is voor consumenten en het mogelijk maakt om voedingsmiddelen te vergelijken”. Maar sinds het algoritme veranderd is, valt drinkyoghurt zoals frisdrank in de categorie dranken. Dat schetst volgens Danone een verkeerd beeld van de voedingswaarde van de drinkbare zuivel- en plantaardige producten, schrijft Belga.
Bovendien krijgen levensmiddelen met een gelijkaardige samenstelling zo een andere score. Danone Nederland zegt zelf zo duidelijke mogelijke informatie op de verpakkingen te zetten en de producten ook steeds verder te willen. verbeteren.