Spellenbedrijf Azerion lijdt verlies door kosten rond schikking
Het spelletjes- en advertentiebedrijf Azerion heeft in het tweede kwartaal een hoger verlies geleden. Dat kwam door hogere juridische kosten rond een geschil over de overname van een advertentieplatform van een Belgisch bedrijf. Tegelijkertijd steeg de omzet van Azerion dankzij de advertentieverkoop van zijn duizenden gratis mobiele spelletjes.
Azerion kocht enkele jaren geleden een bedrijf in advertentietechnologie, Targetspot, van het Belgische muziekbedrijf Llama. Een groot deel van de overnamesom betaalde Azerion eind 2022 in aandelen, maar die werden op de beurs vervolgens veel minder waard.
In juni legden de bedrijven de ruzie bij, onder andere door de belofte van Azerion om 3 miljoen euro te betalen aan Llama. Die extra kosten zorgden in het tweede kwartaal voor een operationeel verlies van 3,9 miljoen euro, tegenover 2,9 miljoen euro verlies in dezelfde periode vorig jaar.
De omzet steeg juist 24 procent tot 138,7 miljoen euro. Dat kwam vooral doordat adverteerders meer uitgaven aan reclames die spelers van gratis games zien. Ook hielp de overname van een aantal advertentiebedrijven Azerion aan hogere opbrengsten.