Reclamewaakhond wijst klacht tegen commercial voor vliegreis af
Reclames voor vliegreizen zijn niet in strijd met de reclamerichtlijnen en blijven toegestaan. Tot dat oordeel is de Reclame Code Commissie (RCC) gekomen in een zaak die Reclame Fossielvrij had aangespannen tegen reisorganisatie TUI.
De eisers hadden betoogd dat TUI met een tv-reclame voor vakantie in Turkije consumenten aanspoort tot schadelijk gedrag. „Vliegen is gedrag dat in hoge mate schadelijk is voor milieu, klimaat en gezondheid”, stelt Reclame Fossielvrij. Daarmee wordt volgens de groep een algemene advertentieregel overtreden, waarin staat dat reclames niet tot schadelijk gedrag mogen aanzetten.
Volgens de RCC én het College van Beroep van de instantie, dat de klacht heeft behandeld na een afwijzing in eerste aanleg, moeten de regels niet zo ruim worden opgevat. „Het aanbieden van een vliegvakantie is een toegestane economische activiteit. De klacht ziet in feite op de indirecte gevolgen van de televisiereclame, te weten op de gevolgen die de te boeken vliegvakantie zal hebben op het milieu op het moment dat de reis zal plaatsvinden”, zo is in de uitspraak te lezen.
Als de wetgever een verbod op reclames voor vliegvakanties had gewild, dan had het „voor de hand gelegen dat dit verbod als zodanig zou zijn opgenomen in de lijst met verboden uitingen”. Daar staan bijvoorbeeld wel reclames voor tabaksproducten en receptgeneesmiddelen op.
Los van het algemene oordeel dat reclames voor vliegreizen geoorloofd zijn, ziet de RCC geen overtredingen in de specifieke commercial van TUI. Die ging in feite alleen over de bestemming, de Turkse Rivièra, en bevatte „geen afzonderlijke aansporing die aanleiding kan geven tot gedrag dat schadelijk is voor de gezondheid en/of in hoge mate schadelijk is voor het milieu”, overwoog de RCC. Het College van Beroep was het daar vervolgens mee eens.
Volgens Reclame Fossielvrij laat de reclamewaakhond „een kans schieten om een betekenisvolle uitspraak te doen voor het klimaat, om de gezondheid van burgers en planeet te beschermen”. De campagnegroep meent dat Europese reclamewetgeving wel degelijk aanknopingspunten biedt voor een verbod op reclames voor vliegreizen en overweegt nog een gang naar de rechter. „Als een vliegreis niet geldt als ‘zeer schadelijk’ voor het klimaat, wat dan wel?”, vraagt de groep zich af.