Hoogervorst onderzoekt prijsstijging bier
Minister Hoogervorst (Volksgezondheid) onderzoekt of het mogelijk is om de prijzen van bier en gemixte drankjes, zoals breezers, te verhogen. De maatregel zou moeten worden ingezet om het drankgebruik onder jongeren te verminderen. Of dat haalbaar is, weet de minister niet. „Ik kijk er serieus naar, maar moet het er nog met de minister van Financiën over hebben".
De verwachting is dat Financiën weinig problemen zal hebben met een accijnsverhoging op breezers, maar dat dit voor bier moeilijker ligt. Uit nog niet gepubliceerd onderzoek blijkt dat een op de zeven jongeren van dertien jaar gemiddeld zes glazen alcohol per week drinkt. Afgelopen maandag is er op het ministerie overleg geweest met de marktsector en gezondheidsorganisaties. Daar is ook het voorstel besproken om het uitzenden van alcoholreclame in de vroege avonduren te verbieden.
Het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie(NIGZ) heeft daar voorgesteld om een grote campagne te beginnen die is gericht op ouders en op jongeren onder de 16 jaar. Tot nu toe zijn campagnes altijd gericht op kinderen boven de 16 jaar, aldus R. Bovens van het NIGZ. Ouders en jongere kinderen zijn altijd buiten zicht gebleven, terwijl het drankgebruik onder deze groep de laatste jaren flink is toegenomen. Vooral gemixte drankjes en bier zijn populair.
De campagne waar ook de drankindustrie, de horeca en de supermarkten aan mee moeten doen, zou moeten uitstralen dat jongeren beter zo laat mogelijk en niet voor hun zestiende aan de alcohol moeten gaan. Bovens: „Er zijn nu voorbeelden uit de Achterhoek waar ouders met een krat bier de woonkamer binnenkomen om te vieren dat hun kind naar de middelbare school gaat".