Antisemitisme is niet gewoon racisme, zegt Joodse evangelist Avi Snyder
Is antisemitisme niet gewoon hetzelfde als alle andere vormen van racisme? Nee, beslist niet, zegt de Joodse evangelist Avi Snyder. Het is de haat tegen Gods plan om de Joden naar de heidenen te sturen. „Het is satanisch”, zegt hij. „Als de Joden nu vernietigd kunnen worden, komt Jezus niet terug.”
Avi Snyder reist door Europa om manieren te vinden om zijn geloof in Jesjoea met zijn mede-Joden te delen. Hij is geboren in een Joods gezin in New York. Nadat hij in 1977 christen werd, is het zijn passie om Joden voor Jezus te winnen, zoals de organisatie heet die hij vertegenwoordigt (”Jews for Jesus”).
Momenteel gonst het in Europa van antisemitische incidenten, vooral vanwege de militaire operatie van Israël in Gaza. Is dit allemaal Jodenhaat of gewoon politiek protest?
Kunt u ons helpen: wat is antisemitisme?
„Heel eenvoudig, antisemitisme is niet alleen een culturele of raciale haat tegen mijn volk. En het is niet alleen een politiek probleem. Het is een geestelijk kwaad.’’
Dus geen vorm van racisme?
„Nee, dat is het niet. Het is deel van een geestelijke strijd. Niet alle antisemieten zijn zich hiervan bewust, maar toch.
God koos het Joodse volk. Vanwege Zijn liefde voor de naties, de heidenen, koos Hij onverdiend één volk uit. Door dit volk gaf Hij de Schriften en de Messias aan de wereld. Zij moeten uiteindelijk de voorhoede van Zijn boodschappers worden.”
Is het dan gewoon jaloezie dat God anderen koos en niet hen?
„Meer dan dit. Het is een geestelijk dilemma. Als de boze ons vóór Mozes had kunnen vernietigen, dan zouden er geen wetten, geen profeten en geen Middelaar zijn geweest. Er zou niemand zijn geweest die voor onze zonden stierf en opstond uit de dood.
Als wij –als Joden– nu vernietigd zouden kunnen worden, dan komt Jezus niet terug. Want Hij zei duidelijk tegen een Joods publiek: Jullie zullen mij niet meer terugzien. Hij zei dit tegen ons, Joden."
Zonder Joden zou er geen Messias zijn geweest. Maar nu is alles volbracht. Is het dan nu zogezegd niet te laat om antisemiet te zijn?
„Nee. Want Jezus komt niet terug voordat een verlost Israël het uitschreeuwt: Baruch haba b’shem Adonai: Gezegend is Hij die komt in de Naam van de Heere.”
Is antisemitisme verzet tegen de beloofde verlossing van de Joden?
„Het is inderdaad gericht tegen de redding van de Joden. Maar ook tegen de verspreiding van het Evangelie onder de volken. Want het is dat verloste Israël dat voorop zal lopen in Gods laatste golf van wereldwijde evangelisatie. En Jezus komt niet terug voordat die golf heeft plaatsgevonden.”
„Het is het verloste Israël dat voorop zal lopen in Gods laatste golf van wereldwijde evangelisatie” - Avi Snyder, Joods evangelist
En dat is nog in de toekomst?
„Ja. Hij komt pas terug als Gods laatste golf van evangelisatie is geweest. En die komt van Joden. Als je je kunt ontdoen van de mensen die de naties moeten oproepen om terug te keren, dan komt Hij niet terug.”
Is antisemitisme dan een verzet tegen de bekering van de Joden die later het Evangelie onder de heidenen moeten verkondigen?
„Ja, dat is de onderliggende spirituele dimensie.
Natuurlijk beseft de gemiddelde atheïstische antisemiet niet dat hij een soldaat is in deze geestelijke oorlog. Hij wordt gewoon gemotiveerd door meer natuurlijke vormen van afkeer, rassenhaat, en wat dan ook.
Maar onder al die zaken zit een spirituele tegenstelling.”
Een tegenstelling die lijkt op een strijd van satan tegen God.
„Dat geloof ik inderdaad.”
Is antisemitisme daarmee satanisch?
„Absoluut. Het is absoluut satanisch. En het is een haat die niet alleen gericht is tegen het Joodse volk. Het is een haat tegen Gods liefde voor de volkeren. God wil dat de wereld het goede nieuws kent. En wij, Joden, moeten een rol spelen in de verkondiging van die boodschap. Het is dus niet alleen tegen ons. Het is gericht tegen alle volken die God liefheeft.”
Vandaag spreekt de hele wereld over antisemitisme, tot bij de Europese Unie en de Verenigde Naties toe. Maar als uw omschrijving juist is, kun je het pas begrijpen als je zelf christen bent.
„Dat klopt. Daarom is het belangrijk dat christenen die van het Joodse volk houden, zich tegen antisemitisme verzetten. Laat ze ook opkomen voor evangelisatie onder Joden. Lees bijvoorbeeld in Romeinen 9-11 hoe Paulus van ons hield en bad voor onze redding.”
Er wordt onderscheid gemaakt tussen antisemitisme en antizionisme. Hoe ziet u dit?
„Zionisme gaat over politiek. Daar praat ik niet over. Ik spreek over het Evangelie.
Ik zou zeggen dat antizionisme niet het hoofdprobleem is. Wanneer mensen ons aanvallen, maken ze niet echt een onderscheid tussen anti-Joods en anti-zionistisch. Dat is een intellectueel onderscheid.
Kijk naar de hakenkruizen op Joodse graven, is dat antisemitisme of antizionisme? En op straat wordt niemand aangevallen omdat hij zionist is. Maar wel omdat hij Joods is.”
Kritiek hebben op de Israëlische militaire operatie in Gaza, is dat antisemitisme of antizionisme?
„Nou, de felste critici zijn zelf Israëliërs. Zijn dat antisemieten? Nee. Zijn het antizionisten? Nee.”
Hier op tafel ligt een boek dat u zelf hebt geschreven, met de titel: ”Joden hebben Jezus niet nodig, en andere misvattingen.” Wat bedoelt u daarmee?
„De gedachte dat Joden Jezus niet nodig hebben is een grote vergissing. De Schrift maakt heel duidelijk dat alle mensen Jezus nodig hebben voor de vergeving van hun zonden en om in een rechte relatie te komen met de God van Abraham, Izaäk en Jakob.
„De gedachte dat Joden Jezus niet nodig hebben is een grote vergissing” - Avi Snyder, Joods evangelist
Jezus zei: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij. Deze woorden gelden voor alle mensen. Maar tegen wie sprak Jezus deze woorden uit? Tegen Zijn mede-Joden. Als die woorden waar zijn voor alle mensen, dan moeten ze zeker waar zijn voor de mensen tot wie Hij sprak.
De apostel Petrus zei tegen het Sanhedrin, de religieuze leiders van ons volk, dat er onder de hemel geen andere naam is gegeven waardoor iemand gered kan worden dan de Naam van Jesjoea.
En de apostel Paulus sprak eerst tot de Joden en daarna tot de heidenen.”
Vanwaar dan de misvatting dat Joden Jezus niet nodig hebben?
„Die komt uit veel bronnen. Heel vaak komt het van oprechte christenen die van het Joodse volk houden. Vanwege de verschrikkelijke geschiedenis tussen de kerk en het Joodse volk voelen ze zich erg schuldig. Ze willen niet nog meer aanstoot geven. Maar dat is de verkeerde benadering.”
Is het beledigend voor Joden om over Jezus te getuigen?
„Niet voor hen wier hart en geest door de Heere zijn geopend. Er zijn veel Joden die de waarheid willen horen.
Daarnaast is het Evangelie beledigend voor iedereen, Joods of niet-Joods. Het Evangelie dwingt mensen om om te gaan met het feit dat we zondig zijn, dat we ons moeten bekeren, dat we in nederigheid naar God moeten komen en Hem om vergeving moeten vragen.
Daarom is het heel verkeerd om tegenover Joden niet van Jezus te getuigen. Als ik zou lijden aan een dodelijke ziekte en jij hebt het enige middel voor genezing, is het dan een daad van liefde om mij dat middel te onthouden, alleen maar omdat ik beledigd zou kunnen worden, en mij te laten sterven?”
Sommige christenen zeggen: Als Jood ben je al genezen omdat je uit een uitverkoren volk komt.
„Ja, we zijn uitverkoren. Maar in het Oude Testament betekent uitverkoren niet hetzelfde als gered. Als wij automatisch gered waren, waarom bracht Jezus dan het Evangelie aan Zijn mede-Joden? En waarom herinnerden de apostelen ons in Handelingen aan de Schriften?
„Als wij automatisch gered waren, waarom bracht Jezus dan het Evangelie aan Zijn mede-Joden?” - Avi Snyder, Joods evangelist
Het is duidelijk dat alle mensen, inclusief de Joden, het Evangelie moeten horen en dat wij ons vertrouwen op Jesjoea moeten stellen om gered te worden.”
Aan het begin van ons gesprek vroeg u om eerst te bidden. Waarom deed u dat?
„Nou, omdat David zegt: Mogen de woorden van mijn mond en de overpeinzingen van mijn hart aangenaam en aanvaardbaar zijn. We zijn verantwoordelijk voor alles wat we zeggen.
En ik hoop oprecht dat alles wat wij bespreken, de Heere zal behagen. Ik hoop dat Hij het zal gebruiken in het leven van elke oprechte christen. Ik hoop dat Hij het zal gebruiken om het geloof te versterken en om die persoon een passie te geven om het Evangelie naar mijn volk, de Joden, te laten gaan.
En als er ongelovigen zijn die iets van dit gesprek lezen, dan bid ik dat de Heere deze woorden zal gebruiken om die persoon te helpen begrijpen dat hij of zij zich moet bekeren en Gods gratis geschenk van vergeving in Jezus de Messias moet ontvangen.”