ProRail moet overlast autotreinen beperken
Goederenvervoerder ProRail moet op korte termijn maatregelen nemen tegen de geluidsoverlast van de autotreinen die dag en nacht over de Zeeuwse spoorlijn rijden.
Dit bleek dinsdag tijdens een rechtszitting van de Raad van State. Bestuursrechter Th. Drupsteen drong er bij ProRail sterk op aan onderzoek te doen naar het verlagen van de snelheid van de Cobelfret-treinen.
Het management van ProRail gaat nog niet over tot verlaging van de treinsnelheid om geluidsoverlast in het land te verminderen. Langzaam rijdende goederentreinen leveren minder geld op. Woordvoerders van ProRail gaven dinsdag in Den Haag echter aan zich ervan bewust te zijn dat voor de Zeeuwse lijn een uitzondering waarschijnlijk niet te vermijden is.
Bestuursrechter Drupsteen koos dinsdag direct de kant van de Belangenvereniging Aanwonenden Spoorlijn (BAS), die klaagt over ernstige overlast van autotreinen tussen Roosendaal en de haven Vlissingen-Oost. In maart 2003 gingen de Cobelfret-treinen met Ford-auto’s uit Genk, bestemd voor de Britse markt, zonder enige aankondiging plotseling rijden. De 700 meter lange goederentreinen die dag en nacht door de gemeenten Kapelle, Reimerswaal en Goes rijden, vormen een overtreding van het Besluit geluidhinder spoorwegen (BGS).
BAS dringt sinds november vorig jaar bij de drie gemeenten aan op maatregelen. Die zijn echter bang voor schadeclaims van ProRail als hun handhavingsbesluiten door de bestuursrechter onderuit worden gehaald. Daarnaast hebben de gemeentebesturen en ProRail hun hoop gevestigd op de toekomstige Sloelijn, die de huidige spoorlijn moet ontlasten. De verenigde omwonenden, die voordat de Cobelfret-treinen reden geen last hadden van de goederenlijn, vrezen dat het nog jaren duurt voordat de Sloelijn er is.