Binnenland

Strengere beveiliging op Schiphol na diamantroof

De veiligheidsmaatregelen op Schiphol zijn aangescherpt na de diamantroof van afgelopen vrijdag op het zwaarbewaakte vrachtplatform van de luchthaven. Zo zet de marechaussee tijdelijk extra mensen in om permanent te kunnen surveilleren. Tot dusver werd steekproefsgewijs gecontroleerd.

ANP
1 March 2005 21:45Gewijzigd op 14 November 2020 02:17

Ook gaat de marechaussee voorlopig waardetransporten bewapend begeleiden. Dat gebeurde tot deze week alleen door beveiligers van de KLM. De begeleiding van waardetransporten is geen primaire taak van de marechaussee.

Minister Donner (Justitie) liet de Tweede Kamer dinsdag weten dat Schiphol, de KLM en de marechaussee naar aanleiding van de roofoverval extra veiligheidsmaatregelen hebben genomen. Zo wordt ook onderzocht of het mogelijk is al dit jaar in plaats van volgend jaar een systeem van toegangscontrole voor personeel met biometrische gegevens (irisscan) in te voeren.

De Algemene Inlichtingen– en Veiligheidsdienst (AIVD), die jaarlijks inmiddels zo’n 40.000 integriteitsonderzoeken verricht, zal bovendien de screening van personeel intensiveren. Van de 60.000 werknemers op Schiphol hebben er ongeveer 30.000 een Schiphol–pas waarmee ze van het onbeschermde naar het beschermde gebied van de luchthaven kunnen gaan.

De criminelen overvielen vrijdag een busje van KLM Cargo dat met een zending juwelen en diamanten op weg was naar een toestel van Tulip Air met bestemming Antwerpen. Zij bedreigden drie beveiligingsmedewerkers van de KLM en reden met het busje het afgesloten vrachtplatform af door te kleven achter een andere auto die onder de slagboom doorreed. De marechaussee vond het busje later terug op een industrieterrein in Hoofddorp.

Volgens Donner is nog altijd niet duidelijk wat er precies is gebeurd. De KLM had het transport niet aangemeld bij de marechaussee. Een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij wees er echter op dat de marechaussee altijd precies weet wanneer er waardetransporten plaatsvinden.

Op het moment van de roof zat volgens Donner de sleutel nog in het contactslot van het busje. Dat is juist, zei de KLM–zegsman, maar dat is volgens hem gebruikelijk. Het gebeurt om veiligheidsredenen, zodat een busje in geval van nood zo snel mogelijk weg kan komen.

Donner zei verder dat de KLM het waardetransport om „hun moverende redenen" niet stil heeft gezet. Volgens de KLM is dat niet gebeurd, omdat het bedrijf ervan uitging dat er sprake was van een gijzelingsactie. Bij mogelijke gijzelingen geldt de regel dat niet mag worden ingegrepen, aldus de woordvoerder.

Op het moment dat de KLM erachter kwam dat het om een overval ging, was de auto al achtergelaten in het nabijgelegen Hoofddorp. De KLM kan transporten op afstand stilzetten door de toevoer van de benzine stop te zetten, zei de woordvoerder.

Donner benadrukte dat Schiphol en niet de marechaussee verantwoordelijk is voor de bewaking van het platform, maar dat de marechaussee wel toezicht op die beveiliging houdt. De bewindsman zei geen aanwijzingen te hebben dat die controle heeft gefaald.

Volgens Donner is in dit geval de bedrijfsbeveiliging in het geding. De KLM en andere luchtvaartmaatschappijen nemen volgens hem talloze maatregelen om te voorkomen dat personeelsleden zelf eventueel de fout ingaan. Het is echter niet te voorkomen dat in een gemeenschap van 60.000 mensen criminaliteit voorkomt, aldus de minister.

Het team van de marechaussee dat de roofoverval onderzoekt, is uitgebreid tot veertig rechercheurs.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer