111 miljoen euro naar verbeteren van ov in Amsterdamse regio
De Vervoerregio Amsterdam gaat in drie jaar tijd in totaal 111 miljoen euro steken in de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. Reizigers moeten makkelijker, aangenamer en daardoor vaker het ov kunnen gebruiken, zo klinkt het.
Het geld komt van de motie van ChristenUnie-leider Mirjam Bikker, die afgelopen september is aangenomen. Van de 300 miljoen euro die per jaar naar het landelijke stads- en streekvervoer gaat, gaat er 85 miljoen euro per jaar naar de Vervoerregio Amsterdam. Het grootste deel van dat geld, zo’n 48 miljoen euro per jaar, wordt gebruikt om de prijzen van de kaartjes gelijk te houden.
De 37 miljoen euro per jaar die overblijft, in totaal 111 miljoen euro in drie jaar, gaat onder meer naar liften, metro’s en het tegengaan van het personeelstekort, zo maakt de Vervoerregio woensdag bekend. Er gaat bijvoorbeeld 10 miljoen euro naar het toegankelijker maken van honderden haltes en extra rolstoelplanken voor trams. Daarnaast is er 6 miljoen euro voor het vervangen van liften en het sneller repareren van roltrappen.
De Vervoerregio schaft ook drie extra metrostellen aan. Gewoonlijk gebeurt dat met een lening, maar nu zonder. „Door de metro’s zonder lening aan te schaffen bespaart de Vervoerregio 18 miljoen euro aan rentekosten. Dat geld kan daarna opnieuw geïnvesteerd worden in het verbeteren van ov en voorkomen van verschraling”, zo is de redenatie.
Verder wordt er onderzocht of er een WhatsApp-nummer moet komen, dat reizigers kunnen bereiken wanneer ze zich sociaal onveilig voelen. Zo’n nummer heeft de NS al. „De verharding van de samenleving is overal te merken, ook in het ov”, meldt de Vervoerregio. „Onderzoek naar een goede uitrol van deze pilot is nodig omdat in de regio verschillende vervoerders rijden. We kijken naar de beste manier van communiceren en optreden bij meldingen via het nummer.”
Naast campagnes om personeel en reizigers aan te trekken, zet de Vervoerregio 2 miljoen euro opzij voor innovatieve ideeën van vervoerders om het personeelstekort tegen te gaan. „Bij die ideeën wordt rekening gehouden dat er geen strijd om personeel ontstaat tussen vervoerders.”