Minder autokraken dankzij open dashboardkastje
De Amsterdamse politie begint volgend jaar met de campagne ‘Dashboardkastje open, de dief zal voorbij lopen’. Geslaagde proeven in Amsterdam-Oost en Amstelveen zijn aanleiding om de campagne in heel Amsterdam te houden.
De campagne bestaat uit twee delen. De automobilist wordt opgeroepen het dashboardkastje open te laten, zodat de kraker kan zien dat er niets te halen is. Tijdens de proeven liep het aantal aangiften terug tot wel 75 procent.
Ook gaat de politie gericht surveilleren. In het ene deel van de stad doet ze dit opvallend in uniform. Naar verwachting zoeken de autokrakers dan een andere wijk uit waar geen toezicht lijkt te zijn. Daar staat echter een agent in burger de autokrakers op te wachten. Dit wordt ‘opjaagbeleid’ genoemd.
Vooralsnog wordt de actie alleen in de regio Amsterdam-Amstelland gehouden. De politie verwacht met deze aanpak het aantal aangiften terug te dringen van 30.000 nu naar 24.000 eind volgend jaar.