Wetenschappers pleiten voor meer klimaatlessen middelbare scholen
Middelbare scholieren moeten op alle niveaus veel meer gaan leren over klimaatverandering, vindt een groep hoogleraren, universitair docenten en onderzoekers. Lessen over het veranderende klimaat moeten volgens de wetenschappers niet alleen gaan over de oorzaken en gevolgen van de opwarming, maar hen ook „in staat stellen bij te dragen aan een duurzame en rechtvaardige samenleving”.
De ruim tachtig academici zijn aan Nederlandse universiteiten actief in de klimaatwetenschap, maar ook in andere disciplines. Hun pleidooi is gericht aan demissionair onderwijsminister Mariëlle Paul.
„Jongeren adequaat onderwijzen over de klimaat- en ecologische crisis is cruciaal voor het gezamenlijk vermogen van de Nederlandse samenleving om de enorme uitdagingen die voor ons liggen het hoofd te bieden”, staat te lezen in de brief. Een belangrijk uitgangspunt in klimaatonderwijs is volgens de opstellers dat mensen „onderdeel zijn, en volledig afhankelijk zijn, van de ecosystemen van de aarde”.
Jongeren moeten volgens de wetenschappers ook „handreikingen” krijgen over hoe ze kunnen omgaan met de gevolgen van klimaatverandering en er zelf iets tegen kunnen doen. Daarnaast vinden de mensen achter het pleidooi het belangrijk om jongeren weerbaarder te maken tegen desinformatie over het klimaat. Het moet volgens hen ook niet alleen gaan over de opwarming van de aarde zelf, maar ook over de psychologische, politieke en sociaaleconomische aspecten. Dat noemen ze „integraal klimaatonderwijs”.
De brief is een initiatief van de actiegroep Scientists for Future NL. Ondertekenaars zijn onder meer werkzaam aan universiteiten in Delft, Amsterdam, Utrecht, Leiden, Wageningen, Nijmegen, Enschede en Rotterdam.