Binnenland

Recron uit harde kritiek op politie

In de praktijk laat de politie ondernemers te vaak in de kou staan als die slachtoffer worden van een misdrijf. Dat vindt directeur T. Bolweg van Recron, de vereniging van recreatieondernemers in Nederland.

ANP
24 February 2005 13:19Gewijzigd op 14 November 2020 02:16

Bolweg uitte zijn kritiek donderdag in Zeewolde tijdens een Recron-congres over de bestrijding van agressie. Daar werd rond het middaguur het startsein gegeven voor een landelijke campagne tegen geweld in de recreatiebranche.

Het midden- en kleinbedrijf krijgt steeds vaker te maken met ongewenst en agressief gedrag en wil dat tegen gaan. Half december werd al een convenant ondertekend over onder meer agressie en geweld. Dat moet de komende jaren fors worden teruggedrongen.

In de recreatiebranche heeft bijna de helft van de werknemers in het afgelopen jaar een of meerdere keren te maken gehad met lastig gedrag, 16 procent werd serieus bedreigd of mishandeld. De ondertekenaars van het convenant, onder wie Recron, willen die percentages met zeker 20 procent laten zakken.

Bolweg erkent dat preventieve maatregelen zeer belangrijk zijn als het gaat om de bestrijding van agressie en geweld. Hij benadrukte echter dat er ook een belangrijke rol blijft bestaan voor de politie. „De ondernemer moet op de politie kunnen rekenen".

Tijdens het congres werd actiemateriaal gepresenteerd dat het komende jaar via onder meer posters wordt verspreid in duizenden zwembaden, campings, sauna’s en attractieparken. De campagne omvat verder een reeks regionale acties en voorlichting aan Recron- werkgevers en werknemers. Er komen maatregelen als trainingen waarbij wordt uitgelegd hoe werknemers het beste om kunnen gaan met geweld en professionele opvangregelingen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer