Utrechtse rekenkamer uit zorgen over werkdruk bij handhaving
Gemeentelijke handhavers in Utrecht kunnen hun werk steeds minder goed doen. Dat concludeert de Rekenkamer Utrecht in een onderzoek. De handhavers kregen er de afgelopen jaren veel meer taken bij, maar het budget voor de handhaving steeg niet mee. „Zonder verandering zal dit steeds meer gaan knellen. De organisatie trekt daarmee een niet vol te houden wissel op zichzelf”, zegt de rekenkamer.
De handhavers hebben de afgelopen jaren taken overgenomen van de politie, zoals verkeershandhaving. Ook steeg het aantal overlastmeldingen van 10.000 in 2015 naar 27.000 in 2023. Vooral het aantal meldingen van parkeeroverlast en verkeerd aangeboden afval nam toe. Melders zijn volgens de rekenkamer vaak ontevreden met de afhandeling van die klachten. Zo zeggen mensen dat het lastig is om een melding te maken of dat overlast niet is opgelost nadat een melding is afgehandeld.
Ook zeggen melders dat de gemeente niet goed uitlegt wat er met de melding is gedaan. Wel zeggen de onderzoekers dat het meestal lukt de melding op tijd af te handelen.
Verder concludeert de rekenkamer dat ervaren handhavers in Utrecht overstappen naar andere gemeenten, omdat ze daar meer kunnen verdienen. De afdeling toezicht moet daardoor „met hetzelfde aantal mensen die vaak minder ervaring hebben steeds meer werk doen”, zo melden de onderzoekers. „Nieuwe medewerkers krijgen kortere en minder intensieve begeleiding, gaan sneller op straat aan het werk en leveren daar niet altijd de vereiste kwaliteit.”
Volgens de rekenkamer moet het budget voor de handhaving gekoppeld worden aan de ontwikkeling van de stad en het aantal meldingen dat toezichthouders krijgen. Het Utrechtse college zegt in september met een plan van aanpak te komen. Extra budget voor de handhaving is volgens de gemeente „op voorhand niet aannemelijk”, omdat de gemeente fors moet bezuinigen.