Financiering Amsterdamse Zuidas is rond
De financiering voor de Zuidas in Amsterdam, waarbij wegen en spoorlijnen ondergronds komen en kantoren en woningen daarboven, is rond. Het Rijk is bereid meer geld bij te dragen dan eerder toegezegd. „De weg is nu vrij", zei minister Dekker van VROM woensdag.
Het prestigeuze bouwproject kost 2 miljard euro. Er was een gat van 700 miljoen euro in de begroting, maar dat is gedicht.
Het Rijk investeert bijna 500 miljoen euro. De ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat betalen respectievelijk 105 en 385 miljoen euro. Eerder was in totaal 334 miljoen euro toegezegd. De rest van het bedrag wordt opgebracht door de provincie Noord–Holland, de gemeente Amsterdam en marktpartijen.
Het zogenoemde dokmodel van de Zuidas voorziet in de bouw van één miljoen vierkante meter kantoren en 9000 tot 10.000 woonhuizen langs de zuidelijke ringweg. Een tunnel van 1,2 kilometer lang moet de hogesnelheidstrein naar Parijs, de Noord–Zuid–metrolijn en het verkeer op de A10–West onder de panden doorvoeren.
Het is de bedoeling de bouw en de risico’s van het project onder te brengen in een aparte onderneming, de NV Zuidas. Het Rijk, de gemeente en marktpartijen moeten daar een elk een belang in krijgen. Een meerderheid van de aandelen komt in handen van private ondernemingen.
ABN Amro, ING, Rabobank, ABP en BNG hebben grote belangstelling om te investeren in de Zuidas. Zij zullen waarschijnlijk de meeste financiële risico’s op zich nemen. De voormalig directeur van ING Real Estate, J. Doets, is aangetrokken om de NV op te richten.
Een definitieve beslissing om met de bouw te beginnen, is nog niet genomen. Dat gebeurt naar verwachting volgend jaar. Eerst moet er een definitief ontwerp op tafel liggen. Ook de markt moet voldoende belangstelling hebben getoond. Volgend jaar vindt een veiling plaats van ongeveer de helft van de grond.
„Als het een belachelijk project is, wordt dat dan duidelijk", zei wethouder Stadig van Amsterdam. Hij is „vol goede moed" over de Zuidas. Nu de financiering rond is, is het volgens hem niet moeilijk om grote ondernemingen aan boord te krijgen.
Volgens minister Dekker wordt de Zuidas een belangrijk economisch en stadscentrum, dat naast het oude centrum kan bestaan. „De Zuidas wordt geen elitair eiland", voegde Stadig daaraan toe. In ieder geval 30 procent van de eerste 4000 woningen de gebouwd worden, zal uit sociale woningbouw bestaan.