Rover: informatie belangrijkst in slecht functionerend ov
Het beste wat ProRail en vervoerders op korte termijn kunnen doen om de slechte prestaties op het spoor te ondervangen, is de reiziger op tijd informeren. Dat zegt reizigersorganisatie Rover in reactie op de voorspelling van spoorbeheerder ProRail dat er ook komend jaar weer veel overlast valt te verwachten op het spoor.
Rover ontdekte in een peiling dat mensen graag zelf de regie over hun reis houden. Daarbij is vroegtijdige informatie om te kunnen plannen belangrijk, zodat mensen bijvoorbeeld zelf kunnen bepalen waar ze overstappen. Ook zou 20 procent van de reizigers bereid zijn de reis uit te stellen, als ze daarvoor worden beloond. Een oplossing als de dienstregeling aanpassen om de betrouwbaarheid van treinen te vergroten, is minder populair als dit leidt tot standaard langere reistijden.
Rover wil ook van de toeslag voor de hogesnelheidslijn (hsl) af, zolang de prestaties daar niet verbeteren. De hsl kent veel problemen, slechts 60 procent van de treinen is op tijd. Ook zouden reizigers beloond moeten worden als ze buiten de spits rijden. Verder wil Rover langere treinen op omreisroutes.
Uit het donderdag gepresenteerde jaarverslag blijkt dat de prestaties van ProRail ondermaats zijn. Dat geldt voor het afgelopen jaar, maar is ook het vooruitzicht voor dit jaar. De spoorwegbeheerder heeft de handen vol aan werkzaamheden, zoals onbeveiligde spoorwegovergangen opheffen, geluidshinder verminderen en het oude spoor onderhouden. Door defecten gelden op meerdere delen snelheidsbeperkingen.