Mauritshuis knapt Stier van Potter op en ontdekt al van alles
Na een halve eeuw vindt museum Mauritshuis in Den Haag het hoog tijd om het grootste schilderij van de eigen collectie, De Stier van Paulus Potter, weer eens grondig op te knappen. De klus gaat anderhalf jaar duren. Het publiek hoeft het beroemde schilderij uit de zeventiende eeuw intussen niet te missen. Het kan vanaf vrijdag van achter een glazen wand meekijken, eerst met onderzoek, dan met de daadwerkelijke restauratie. In aanloop naar dat onderzoek zijn ook al ‘nieuwe’ bijzonderheden over het schilderij ontdekt.
Onder meer is vastgesteld dat Potter tijdens het maken ervan nogal wat heeft veranderd. „Zo is ontdekt dat de achterpoten van de stier een stukje verplaatst zijn, dat Potter eerst een hek onder de kop van de stier schilderde en dat het landschap in de achtergrond er in een eerder stadium anders uitzag.” Het schilderij heeft ook latere veranderingen ondergaan. Zo werden de borstharen van de boer op het schilderij een halve eeuw terug nog eens even lekker aangezet.
Verder wordt onderzoek gedaan naar de grootte van het schilderij. „Waarschijnlijk schilderde Potter op een kleiner schilderij maar één dier - alleen de stier - en heeft hij daarna het doek aan drie zijden vergroot en de rest van de voorstelling toegevoegd.” De Stier van Potter geldt vooral als bijzonder omdat in de zeventiende eeuw eigenlijk alleen Bijbelse en mythologische onderwerpen en royalty zo groot en indrukwekkend werden afgebeeld.
Het is nu echt nodig dat het fameuze kunstwerk onder handen wordt genomen, vinden ze in het museum aan de Haagse Hofvijver. „De oorspronkelijk blauwe lucht is in de loop der eeuwen verkleurd en beschadigd, en is daarom in slechtere staat dan de rest van het schilderij. Deze beschadigingen zijn tijdens vele eerdere restauraties bedekt met overschilderingen. Doel van de restauratie is niet alleen deze luchtpartij, maar ook het werk als geheel, zo dicht mogelijk terug te brengen naar hoe Potter het in 1647, toen het schilderij net af was, heeft bedoeld.”
De komende tijd is in het Mauritshuis speciaal voor de gelegenheid ook een schilderij van Potter te zien dat is uitgeleend door de National Gallery of Ireland in Dublin. Het gaat om een kop van een witte stier, een fragment van een groter schilderij dat verder verloren ging. Het Mauritshuis ziet overeenkomsten tussen deze stier en de ene stier op het schilderij van Potter uit eigen huis.
De werkzaamheden zijn mogelijk dankzij particulieren en stichtingen.