Kabinet kiest voor Franse werf Naval voor nieuwe onderzeeboten
De Franse botenbouwer Naval Group mag van het demissionaire kabinet vier nieuwe onderzeeboten bouwen voor Defensie, zo heeft staatssecretaris Christophe van der Maat bekendgemaakt bij de marine in Den Helder. De onderzeeërs worden onder meer voorzien van een nieuw wapensysteem, waardoor kruisraketten van onder water kunnen worden afgeschoten tot ver achter de kustlijn. Met het hele project is 5,65 miljard euro gemoeid, meldt Van der Maat aan de Tweede Kamer.
Eerder deze week lekte al uit dat Naval de opdracht zou krijgen. In de Tweede Kamer was daar verzet tegen. Een aantal partijen wilde dat de Nederlandse werf Damen de opdracht zou krijgen, in samenwerking met het Zweedse Saab. De SGP diende een voorstel in om het besluit voor de gunning van de opdracht over te laten aan een nieuw kabinet, maar daar was geen meerderheid voor. De Tweede Kamer moet binnenkort nog instemmen met het besluit waarna de langjarige procedure definitief in gang kan worden gezet.
Volgens Van der Maat hebben de Fransen het beste bod neergelegd. „Dat betekent dat zij voor ons de beste boot voor de beste prijs gaan bouwen. Daarbij is een stevige rol weggelegd voor onze eigen industrie en kennisinstellingen. Dat geldt voor de bouw én het onderhoud. Doordat we gebruiksrechten krijgen, kunnen we zelf onderhoud aan de systemen doen én daarbij Nederlandse bedrijven betrekken.” Hij benadrukt dat „dit goed is voor onze veiligheidsbelangen, maar ook voor de Nederlandse industrie en kennispositie.”
De bewindsman onthulde samen met de jongste matroos en de jongste officier van de Onderzeedienst de namen van de nieuwe onderzeeërs: Orka, Barracuda, Zwaardvis en Tijgerhaai. Deze zeedieren komen wereldwijd voor en staan bekend als geduchte jagers, staat in de Kamerbrief. De eerste twee namen zijn nieuw, maar Zwaardvis en Tijgerhaai waren al eerder namen voor boten tijdens de Tweede Wereldoorlog. De nieuwe onderzeeërs moeten zeker dertig jaar meegaan.
Volgens Van der Maat dringt de tijd voor de huidige vier boten in de Walrusklasse, die sinds 1990 in gebruik zijn. Er was uitgegaan van een levensduur van 25 jaar, maar dankzij een speciaal programma kunnen ze langer mee. Om ze tot midden jaren dertig te laten doorvaren - als de eerste nieuwe boten klaar zijn - zijn volgens hem wel aanvullende maatregelen nodig. Zo worden twee onderzeeërs iets eerder uit de vaart genomen, zodat het onderhoud aan de resterende boten beter is geregeld.