Zeeuwse Staten pleiten voor bouw onderzeeërs door Saab-Damen
Vrijwel alle fracties in de Provinciale Staten van Zeeland pleiten ervoor de bouw van vier onderzeeërs voor Defensie te gunnen aan de Nederlandse scheepsbouwer Damen en het Zweedse Saab, die samen hebben ingeschreven.
In een brief die de Statenfracties dinsdagmorgen aan de Zeeuwse commissaris van de Koning Han Polman aanboden, schrijven de fracties dat als de order naar Saab-Damen gaat dit een „enorme impact” heeft op de regionale economie.
Damen heeft meerdere vestigingen in Nederland, waaronder een werf in Vlissingen. „De positie van het Nederlandse marinebouwcluster is van groot belang voor ons midden- en kleinbedrijf en onze kennisinstituten”, schrijven de partijen.
Een delegatie van de Zeeuwse Statenfracties ging naar Den Haag en bood de brief ook aan de vaste Kamercommissie Defensie aan. Gijs Tuinman, Tweede Kamerlid voor de BBB, zei dat het van belang is de defensie-industrie omhoog te brengen en daarbij Nederlandse vakmensen te betrekken. Dat betekent niet dat BBB nu al een voorkeur voor Saab-Damen uitspreekt. „Wij gaan er niet hard op drukken, wij weten niet wat de biedingen en de consequenties zijn.”
Een woordvoerder van Damen zegt dat de Nederlandse scheepsbouw al eeuwenlang voorop loopt op het gebied van innovatie. „Om onze plaats aan de wereldtop te behouden, hebben we het vervangingsproject van de Walrusklasse onderzeeboten dan wel keihard nodig”, benadrukt hij. „Deze week staat het kabinet daarom voor een complexe en cruciale keuze. Gaan we de grootste concurrent van de Nederlandse marinebouw onderzeeboten laten bouwen buiten Nederland? Of gaan we voor behoud en groei van de meest innovatieve kennis voor de komende veertig jaar.”
Als de miljardenorder niet naar Saab en Damen zou gaan, maar naar het Franse Naval, dan is het Nederlandse bedrijfsleven er eveneens bij betrokken. Naval heeft namelijk het in Kinderdijk gevestigde IHC als partner. De derde kandidaat voor de megaorder, van naar verluidt tussen de 4 en 6 miljard euro, is ThyssenKrupp Marine Systems uit Duitsland. Ook dat bedrijf heeft Nederlandse partners.
Een woordvoerder van IHC zei vorige week dat het bedrijf de lobby voor Damen „met enige verbazing” volgt. „Maar we willen ons inhoudelijk niet mengen in dit verhaal. We wachten alles rustig af.”
De Tweede Kamer houdt woensdag een extra debat over de kwestie, twee dagen voordat het kabinet zijn definitieve besluit naar buiten brengt.