BinnenlandSpoortunnels

Bouw spoortunnels Maarsbergen gestart

In Maarsbergen is vrijdag de bouw van twee spooronderdoorgangen en drie fietsbruggen officieel van start gegaan. Een miljoenenproject dat naar verwachting tot de zomer van 2027 gaat duren.

L. Vogelaar
9 March 2024 09:22Gewijzigd op 9 March 2024 09:36
De nieuwe weg, met een boog om Maarsbergen heen. beeld ProRail
De nieuwe weg, met een boog om Maarsbergen heen. beeld ProRail

Er ging 25 jaar praten aan vooraf, zei Harro Homan, regiodirecteur van ProRail, vrijdagmorgen voordat symbolisch de eerste schop in een hoop zand werd gestoken. Aannemer Hegeman Bouw & Infra is overigens al volop bezig. Eerder al zijn de bomen op het toekomstige tracé van de N226 gekapt. In oktober 2019 werd een dubbele woning aan de Tuindorpweg gesloopt die in de weg stond.

Met de vervanging van de gelijkvloerse spoorwegovergang willen ProRail en de gemeente Utrechtse Heuvelrug de veiligheid, de doorstroming van het verkeer en de leefbaarheid van het dorpje verbeteren. De N226 Woudenberg-Leersum wordt omgelegd naar het westen en krijgt daar een tunnel onder de spoorrails. De bestaande overgang wordt vervangen door een tunnel voor fietsers en voetgangers.

Terwijl wethouder Boonzaaijer (SGP) memoreert dat hij vaak de vraag heeft gekregen of het er ooit nog van gaat komen, rinkelt op een steenworp afstand steeds de bel bij de spoorbomen en davert er weer een trein voorbij. Dat zorgt dagelijks voor verkeersopstoppingen op de weg die het Utrechtse dorpje doorsnijdt.

Zonder maatregelen zou het probleem toenemen, want de komende jaren gaan er meer treinen rijden tussen Utrecht en Arnhem. In 1999 spraken ProRail, de provincie Utrecht, gemeenten en het Rijk af dat de knelpunten bij Bunnik, Driebergen-Zeist en Maarsbergen aangepakt moesten worden. In Bunnik en Driebergen-Zeist zijn nieuwe stations en onderdoorgangen gerealiseerd. Het station in Maarsbergen is in mei 1972 gesloten, toen in het naburige Maarn een nieuwe station in gebruik werd genomen.

In het originele plan voor Maarsbergen, dat 25 miljoen euro zou kosten, kwam er een tunnel op de plaats van de huidige spoorwegovergang. Daarmee zouden de files voor het kruispunt echter niet worden opgelost. De dorpsbewoners kwamen daarom met het voorstel voor een langere tunnelbak, onder het kruispunt door. Na veel discussie is in 2017 besloten het verkeer om het dorp heen te leiden. De kosten worden inmiddels geraamd op 55,6 miljoen euro.

Het project zou aanvankelijk in 2026 worden afgerond. Omdat de aanleg een te hoge uitstoot van stikstof zou veroorzaken, is besloten op één plek tegelijk aan de slag te gaan. Daardoor duurt de realisatie langer.

Ruïne

Hoog tijd dat ook in ”Meersbaargen” de veiligheid en leefbaarheid worden vergroot, zegt wethouder Boonzaaijer. Als de infrastructuur klaar is, „gaan we van het dorpshart iets moois maken”.

Voor de boerderij tegenover de hervormde kerk is in 2022 een plan voor een zorgcomplex gepresenteerd. De 18-eeuwse boerderij De Grote Bloemheuvel –een rijksmonument– deed in het verleden ook dienst als stationskoffiehuis. Het drie eeuwen oude complex is de afgelopen decennia steeds meer in verval geraakt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer