Amersfoort: wekenlang hinder op spoor deze zomer heeft veel impact
De gemeente Amersfoort vraagt ProRail om duidelijk te communiceren over de hinder door werkzaamheden op het spoor de komende zomervakantie. „We snappen dat de werkzaamheden nodig zijn: je bent een tijd onbereikbaar om daarna weer beter bereikbaar te zijn. Maar dit heeft wel heel veel impact”, laat een woordvoerder van de gemeente weten.
De komende zomervakantie rijden van en naar Amersfoort gedurende zeven weken „nauwelijks tot geen treinen” door werkzaamheden, maakte spoorbeheerder ProRail maandag bekend. Ook in andere delen van het land wordt aan het spoor gewerkt. Door een toenemende hoeveelheid onderhoud en personeelstekorten wordt de overlast van 2025 tot en met 2030 nog groter, is de verwachting.
De grote spoorwerkzaamheden op Amersfoort Centraal beginnen op 4 juli en eindigen op 18 augustus. In deze periode rijden drie weken helemaal geen treinen. Gedurende vier weken is het niet mogelijk om tussen Amersfoort en Amsterdam te reizen en vijf weken lang liggen de verbindingen met Utrecht eruit. Volgens ProRail is Amersfoort „een van de drukste verbindingspunten van Nederland” met ook sporen naar Zwolle en Apeldoorn. Ook internationale treinen gaan via Amersfoort.
Hoewel het onderhoud rond Amersfoort in de zomervakantie is gepland, zijn er volgens de gemeentewoordvoerder veel inwoners, bedrijven en organisaties die last kunnen hebben van de plannen. „En er zijn ook veel mensen die voor hun plezier naar Amersfoort komen, die gaan een ingewikkeldere route tegemoet.”
De stad dringt er bij ProRail op aan om goed en tijdig te communiceren over de werkzaamheden, en om te zorgen dat het vervangend vervoer op orde is. „We willen dat alles goed gecommuniceerd is, zodat reizigers weten waar ze aan toe zijn.” De spoorbeheerder heeft toegezegd dat er vervangend vervoer wordt geregeld, maar hoe dat er precies uit gaat zien, is nog niet bekend.
Reizigersvereniging Rover laat weten vooralsnog niet te kunnen reageren op de waarschuwing van ProRail over de toenemende hinder op het spoor. In het algemeen vraagt de vereniging aan de NS om langere treinen in te zetten en tijdig vervangende bussen te bestellen om overlast zoveel mogelijk te beperken, aldus een woordvoerder.