Vliegtuigmaker Aerospool neemt veiligheidsadviezen niet over
De fabrikant van lichte vliegtuigen Aerospool neemt aanbevelingen om de veiligheid te vergroten niet over, stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). Volgens de raad moet de fabrikant een veiligheidshaak en sensor in zijn vliegtuigen laten installeren, zodat de cockpitkap tijdens een vlucht niet onbedoeld opengaat.
De OVV deed die aanbeveling een jaar geleden, na een onderzoek naar een ongeluk op 13 februari 2021. Daarbij kwam in het Groningse Kornhorn een piloot om het leven nadat de kap tijdens het vliegen was opengegaan. De 75-jarige man uit Westerkwartier zat alleen in het sportvliegtuigje. Hij kreeg het niet meer onder controle en crashte, waarna het toestel in brand vloog.
Aerospool zegt tegen de OVV alle noodzakelijke stappen te hebben doorlopen. Zo schreef de fabrikant een wijziging in het vlieghandboek over wat de piloot moet doen als de cockpitkap tijdens het vliegen opengaat. Ook beveelt de vliegtuigfabrikant zijn klanten aan om een haak en sensor te installeren.
Daarmee doet de fabrikant onvoldoende zijn best de veiligheid te vergroten, aldus de OVV in een nieuwe notitie rond het onderzoek. Het vergrendelen hangt nu „te veel af van de individuele keuzes van piloten of eigenaren”, aldus de OVV, die eerder al concludeerde dat de vliegclub van het gecrashte vliegtuig niet op de hoogte was van de instructies. Ook leidde een eerder incident waarbij de kap opende niet tot bewustwording van het gevaar „gezien de losse omgang met veiligheid binnen de club”. De OVV stelt dat Aerospool zelf werk moet maken „van de verplichting en niet wachten tot nationale luchtvaartautoriteiten een dergelijke actie verplicht stellen”.
Volgens Aircraft Brothers, vertegenwoordiger van Aerospool in de Benelux, staat in de checklist dat piloten voor het opstijgen dienen te controleren of de kap dichtzit. „Dat is stap nummer één”, zegt Bert Spreuwenberg, die Aerospool-vliegtuigen verkoopt en onderhoudt. Volgens hem gaat in de meeste vliegtuigen ook een lampje aan „als de kap niet in de locking zit”. Een incomplete checklist is voor hem reden geen handtekening te geven voor de onderhoudscontrole. Spreuwenberg weet niet of dit punt ook in het verongelukte vliegtuig op de lijst stond, aangezien dat vliegtuig door de vliegvereniging zelf werd onderhouden.