Economie

Zuivelreus FrieslandCampina​ ziet omzet teruglopen en lijdt fors verlies

Dalende zuivelprijzen op de wereldmarkt, koopkrachtverlies bij consumenten vanwege de inflatie en de kosten van een forse reorganisatie hebben zuivelreus FrieslandCampina in 2023 diep in de rode cijfers gedrukt.

20 February 2024 09:38Gewijzigd op 20 February 2024 10:04
Productielijn in een vestiging van zuivelconcern FrieslandCampina. beeld ANP, Lex van Lieshout
Productielijn in een vestiging van zuivelconcern FrieslandCampina. beeld ANP, Lex van Lieshout

De coöperatieve multinational leed een verlies van 149 miljoen euro, waar in 2022 nog 292 miljoen winst werd geboekt. De netto-omzet daalde met ruim 7 procent, van 14,1 miljard euro in 2022 naar 13,1 miljard afgelopen jaar. Dat blijkt uit de jaarcijfers, die het zuivelconcern dinsdag in Amersfoort heeft gepresenteerd.

Dat het concern het moeilijk heeft, werd in oktober al duidelijk toen een reorganisatie werd aangekondigd. In december werd bekend dat daardoor in twee jaar tijd 1800 banen verloren gaan, waarvan ruim de helft in Nederland.

Ingrediënten

FrieslandCampina is bij Nederlandse consumenten onder meer bekend van merken als Campina, Milner, Chocomel, Optimel en Vifit maar timmert vooral internationaal aan de weg. De activiteiten in consumentenzuivel stonden wereldwijd onder druk, zei CEO Jan Derck van Karnebeek. Aan ingrediënten voor de voedingsindustrie verdiende het concern wel goed, maar dat woog daar niet tegenop.

Als coöperatieve onderneming heeft FrieslandCampina tot doel de melk van de aangesloten melkveehouders tot meerwaarde te brengen. Het geld dat met verwerking van de melk en de verkoop van en handel in zuivelproducten wordt verdiend, wordt gebruikt om de boeren een goede prijs voor hun melk te betalen. Als het goed gaat, ontvangen ze na afloop van het jaar nog een contante nabetaling.

Dat laatste gaat nu niet gebeuren, werd eerder al bekend. De melkprijs, inclusief toeslagen voor bijzondere melkstromen, komt uit op 48,08 euro per 100 kilogram geleverde melk. Dat is ruim 16 procent minder dan in 2022, toen de melkprijs 57,35 cent bedroeg.

De hoeveelheid ledenmelk die FrieslandCampina verwerkte, daalde van 9502 miljoen kilo in 2022 naar 9369 miljoen kilo. Het concern wijt dat aan de terugloop van het aantal aangesloten melkveebedrijven met ruim 500 naar 9417.

Inflatie

De zuivelreus had last van lage opbrengsten van basiszuivelproducten (melkpoeder, boter en kaas), waar een groot deel van de melkplas toe wordt verwerkt. Ook dure voorraden moesten tegen lagere prijzen worden verkocht. Door de hoge inflatie hadden consumenten minder te besteden: ze kochten minder zuivel en op producten die wel verkocht werden, had FrieslandCampina lagere marges. Verder kampte het concern met ongunstige valuta-effecten in onder meer Nigeria.

Een lichtpuntje is de opkomst van het merk Friso op de markt voor kindervoeding in China. FrieslandCampina is daar nu de vierde zuivelonderneming, terwijl het bedrijf enkele jaren geleden nog op de zevende plaats stond.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer