EconomieJubileum

Luther meest verkochte speeltje bij Playmobil

Het bekende Duitse speelgoedmerk Playmobil viert deze week zijn vijftigjarige bestaan en wil bij het jubileum een nieuwe weg inslaan.

ANP
31 January 2024 11:53Gewijzigd op 31 January 2024 12:00
Playmobil bestaat vijftig jaar. beeld AFP, Lukas Barth
Playmobil bestaat vijftig jaar. beeld AFP, Lukas Barth

Dat heeft de topman van Playmobil dinsdag gezegd op de internationale speelgoedbeurs van Neurenberg in een interview met persbureau DPA. Zo wil Playmobil nog meer inzetten op speelgoed voor kleine kinderen en meer figuurtjes maken van bekende mensen voor verzamelaars. Ook wil de onderneming meer gebruik gaan maken van plastic op plantaardige basis en gerecyclede kunststoffen.

Op 2 februari 1974 presenteerde Playmobiloprichter Horst Brandstätter op de speelgoedbeurs van Neurenberg de eerste figuurtjes aan de wereld, namelijk een ridder, een bouwvakker en een indiaan. Daarna kwamen vervolgens ook vrouwelijke poppetjes, kinderen en dieren bij. Het aanbod werd verder vergroot met bijvoorbeeld ridderkastelen, piratenschepen, boerderijen en andere uitbreidingssets. Brandstätter overleed in 2015 op 81-jarige leeftijd.

In de afgelopen vijftig jaar produceerde Playmobil ongeveer 3,8 miljard poppetjes die in meer dan honderd landen verkrijgbaar zijn.

Bekende mensen

Het best verkochte speelgoedfiguurtje is dat van de Duitse theoloog Maarten Luther. Daarvan zijn er 1,2 miljoen verkocht.

Playmobiltopman Barthi Kurter zegt te willen voortbouwen op dit succes door veel meer verzamelfiguren van bekende mensen te maken. Ook gaat Playmobil voor het EK voetbal deze zomer een samenwerking aan met de Duitse nationale voetbalploeg voor speelgoedpoppetjes.

Het in het Beierse Zirndorf gevestigde Playmobil heeft een paar moeilijke jaren achter de rug. Moederbedrijf Horst Brandstätter Group maakte in oktober nog bekend wereldwijd bijna 700 banen te schrappen vanwege een dalende omzet en winst.

Playmobil kampt bijvoorbeeld met concurrentie van videogames en de hoge inflatie waardoor huishoudens scherper op de uitgaven zijn gaan letten. Daarom is een „strategische herpositionering” nodig, aldus Playmobil.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer