Binnenland

Verkeer en Waterstaat snoeit harder

Bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat verdwijnen in vier jaar tijd bijna 3000 banen. Daarmee gaat 20 procent van het totaalaantal arbeidsplaatsen verloren. De grootste klap valt bij Rijkswaterstaat.

Redactie economie
14 February 2005 08:35Gewijzigd op 14 November 2020 02:13

Dat zegt Geert van Maanen, de secretaris generaal van dit ministerie, in een gesprek met Het Financieele Dagblad van maandag. Het banenverlies is hoger dan waarmee tot nu toe rekening werd gehouden. Bij het aankondigen van de afslankingsoperatie op Verkeer en Waterstaat, een jaar geleden, werd nog gesproken over het verlies van 1800 tot 2200 banen in de periode 2004 2008.

Van Maanen erkent dat het banenverlies hoger uitvalt dan eerder gedacht. „Het is meer dan ons taakstellend is opgedragen door de kabinetten Balkenende I en II.” De grootste klap valt bij Rijkswaterstaat, waar verreweg de meeste ambtenaren van Verkeer en Waterstaat werken. Daar zijn volgens topambtenaar Van Maanen „nu al 1000 tot 1500 mensen weg.”

Vakbond Abvakabo laat weten inmiddels op de hoogte te zijn van het feit dat het banenverlies hoger uitvalt. „Gedwongen ontslagen zijn voor ons niet acceptabel”, zegt een woordvoerder in de krant. „Wij zetten in op goede afvloeiingsregelingen voor ouderen en het herplaatsen van personeel.”

Het banenverlies bij het ministerie, dat naast Rijkswaterstaat verder bestaat uit een beleidsafdeling en een inspectie, is niet alleen het gevolg van kabinetsbezuinigingen. Verkeer en Waterstaat werkt ook aan een ”veranderingsopgave”, waaraan Van Maanen persoonlijk leiding geeft. „Wij worden door de buitenwacht vooral gezien als een departement voor infrastructuur dat over investeringsprojecten gaat. Dat is niet het juiste beeld.”

De secretaris generaal wil een omslag realiseren van een ministerie van projecten naar een departement van bestuur. Niet de aanleg van wegen moet centraal staan, maar de mobiliteit die ervoor zorgt dat mensen van A naar B komen. Daar zijn meer mogelijkheden voor dan alleen een weg aanleggen, zegt Van Maanen.

Hij wil verder dat Verkeer en Waterstaat eerder en vaker het bedrijfsleven inschakelt door taken af te stoten en door publiek private samenwerking. Publiek private samenwerking moet gestalte krijgen „door het standaardiseren en versimpelen van procedures en handboeken.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer