Binnenland

Scholen worstelen met overdracht belijdenis

Binnen het reformatorisch onderwijs daalt de geloofsleer in populariteit. Die conclusie trekt de Evangelische Omroep uit onderzoek op het Wartburg College in Rotterdam.

Onderwijsredactie
11 February 2005 23:17Gewijzigd op 14 November 2020 02:13

De school hield een enquête onder 139 leerlingen en 131 docenten. De resultaten worden vanavond toegelicht in het EO-radioprogramma Kerk in Beweging.

Zo’n 82 procent van de ondervraagde leerlingen zegt het niet zo belangrijk te vinden dat de Heidelberger Catechismus, de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordtse Leerregels op school worden behandeld. Ook onder docenten scoort de geloofsleer laag. Zestig procent van hen vindt dat bijbelkennis, ethiek en apologetiek meer prioriteit verdienen dan de behandeling van de belijdenisgeschriften.

„Je kunt je afvragen of we er voldoende in slagen de vertaalslag van de belijdenis naar onze leerlingen te maken”, zegt directievoorzitter W. Büdgen van het Wartburg College. „Toch mag uit deze enquête niet de conclusie worden getrokken dat de belijdenis voor de leerlingen geen betekenis meer heeft. Als je na de kerstvakantie met leerlingen praat over de tsunami en de plaats van God daarin, dan zie je dat jongeren wel interesse hebben voor geloofsleer. De belijdenis reikt voldoende stof aan om met leerlingen over de godsregering en het lijden te spreken.”

Büdgen is er daarom voorstander van om de belijdenis meer thematisch te behandelen. „Je zou ervoor kunnen kiezen om actuele onderwerpen te bespreken en daar de geloofsartikelen bij te zoeken.”

De school onderzocht ook hoeveel kennis docenten hebben van de jeugdcultuur. Vijftig procent zegt niet goed te weten waar jongeren mee bezig zijn. Zestig procent van de leerlingen geeft aan docenten wereldvreemd te vinden. Volgens Büdgen is dit een punt van zorg. Hij overweegt docenten stage in de maatschappij te laten lopen.

Dat de geloofsleer bij docenten ook niet hoog scoort, vindt de rector niet zorgwekkend. „In de enquête moesten de docenten duidelijk aangeven welke onderwerpen ze het belangrijkst vonden. Bijbellezen en bijbelkennis scoren daarbij heel hoog. Zestig procent van de leerlingen en 69 procent van de docenten geeft aan bijbelkennis belangrijk te vinden. Ook aan vakken als ethiek en apologetiek wordt veel prioriteit toegekend. Automatisch komt de geloofsleer dan wat lager uit.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer