Binnenland

Deel Vollenhoventunnel in A28 bij Zeist omhooggekomen

Een deel van de Vollenhoventunnel in de A28 bij Zeist is afgelopen week enkele millimeters omhooggekomen. Rijkswaterstaat vermoedt dat dat komt door de extreem hoge grondwaterstand. Die is weer het gevolg van de hevige regenval de laatste maanden. Ook zijn mogelijk ankers in de paalfundering stuk, meldt Rijkswaterstaat vrijdag.

ANP
12 January 2024 16:53

In de nacht van vrijdag op zaterdag wordt op de vluchtstrook in beide richtingen een barrier geplaatst waarachter begin volgende week grote betonblokken als tegengewicht moeten komen. Het gewicht hiervan moet voorkomen dat de tunneldelen verder omhoogkomen en moet ze stabiliseren. Als de betonblokken er liggen wordt direct onderzocht of er nog meer moet gebeuren.

Door de maatregel ontbreekt straks ter hoogte van de tunnel de vluchtstrook voor een deel. Ter hoogte van de barrier wordt de snelheid verlaagd van 100 naar 90 kilometer per uur.

De Vollenhoventunnel bleek vorig jaar een van de tunnels met een vergelijkbare funderingsconstructie als die van de Prinses Margriettunnel. Bij die laatste tunnel kwam eerder een tunneldeel omhoog, doordat de paalfundering de opwaartse waterdruk niet meer aan kon. Zogenoemde voorspanstaven, die onderdeel uitmaken van de destijds aangebrachte paalfundering, zijn zeer waarschijnlijk gebroken als gevolg van roestvorming, bleek uit onderzoek.

In december werd in en op de tunnelbak van de Vollenhoventunnel een monitoringssysteem aangebracht, waarmee de tunnelconstructie 24 uur per dag in de gaten kan worden gehouden. „Omdat bij een van de tunnelmoten in de Vollenhoventunnel nu een kleine afwijking is gemeten kunnen dus direct preventieve maatregelen genomen worden. Bij andere tunnels met dezelfde funderingsconstructie zijn vooralsnog geen afwijkingen gemeten”, aldus Rijkswaterstaat.

Voor de Vollenhoventunnel is het volgens Rijkswaterstaat noodzakelijk nader onderzoek te doen naar de oorzaak en mogelijke oplossing. „Vooralsnog zijn er geen technieken beschikbaar om eenvoudig vast te stellen of en in hoeverre ankerpalen van tunneldelen zijn bezweken in een fundering. Daarmee is het moeilijk te voorspellen welk risico er is voor de Vollenhoventunnel en treffen we de voorgenoemde maatregelen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer