CIDI krijgt gelijk over campagne gijzelaars Israël
De Reclame Code Commissie heeft klachten tegen een campagne van het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) maandag ongegrond verklaard. Met de campagne wilde het CIDI aandacht vragen voor het lot van Israëlische gijzelaars.
Half oktober waren langs twintig Nederlandse snelwegen billboards te zien met de gezichten van ontvoerde Israeli’s. De campagne kreeg veel media-aandacht. Een klager stelde dat CIDI met de foto’s polariseerde.
De Reclame Code Commissie (RCC) constateerde dat de campagne bedoeld was om denkbeelden aan te prijzen „die een bijdrage leveren aan het maatschappelijke debat”. Daarvoor geldt de vrijheid van meningsuiting. Daarom stelt de RCC zich terughoudend op bij de beoordeling. „Een oproep om zich het lot van een ontvoerde persoon aan te trekken is toegestaan.” Ook klachten over privacyschending van de gijzelaars wees de RCC af. Een klager die stelde dat onduidelijk was wie achter de campagne zat, kreeg wel gelijk. Het CIDI voegde echter lopende de campagne zichzelf als afzender toe aan de posters.