Extra inspectie masten en touwwerk van alle historische boten
Er komt een „extra inspectie” naar de staat van de masten en het tuigage op de boten van de historische bruine vloot. Die controle moet zijn afgerond nog voor het nieuwe vaarseizoen op 1 april begint, zei demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur & Waterstaat) na de ministerraad.
De maatregel is een reactie op een rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) naar aanleiding van twee dodelijke ongevallen met zeilschepen vorig jaar. De OVV concludeerde toen dat het toezicht op de veiligheid aan boord van schepen van de historische bruine vloot nog onvoldoende is.
De Inspectie Leefomgeving en Transport en de keuringsdiensten moeten zo’n 230 historische schepen de komende drie maanden gaan controleren. Verder worden de criteria voor de controles van de bruine vloot verhelderd en aangescherpt. Voor de langere termijn wordt bezien of het zeilbewijs nog voldoet en of er aanvullende eisen moeten komen.
De OVV schreef in september in haar rapport onder meer dat de ILT te weinig prioriteit geeft aan toezicht op historische schepen. Bij de ongevallen vorig jaar brak op beide zeilschepen de giek af. Die kwam daarna op passagiers terecht. In 2017 had de OVV ook al onderzoek gedaan naar mastbreuken. Na beide ongevallen besloot de OVV te kijken of de aanbevelingen van dat rapport wel waren opgevolgd.