Feesttoerist ook na Stay Away-campagne aangetrokken tot Amsterdam
De ontmoedigingscampagne Stay Away stelt deels het beeld van Amsterdam bij, maar leidt nog niet tot een directe afname van de aantrekkelijkheid van de stad „voor de feesttoerist” uit het Verenigd Koninkrijk. Dat schrijven burgemeester Femke Halsema en wethouder Sofyan Mbarki (economische zaken en aanpak binnenstad) in een brief aan de gemeenteraad. De campagne werd eind maart aangekondigd.
De campagne richt zich op dit moment nog op mannen van 18 tot 35 jaar uit het Verenigd Koninkrijk. Toeristen die termen als ‘cheap hotel Amsterdam’ invoeren in zoekmachines krijgen een waarschuwing over wat er kan gebeuren als je overlast veroorzaakt. Hoewel uit de evaluatie volgt dat ‘feesttoeristen’ de stad nog altijd aantrekkelijk vinden, heeft de campagne wel geholpen om het probleem van overtoerisme aan te kaarten, schrijven Halsema en Mbarki. Het merendeel van de doelgroep zou zich bovendien meer bewust zijn van de regels dankzij de campagne en bereid zich daaraan aan te passen. Toch blijkt de doelgroep de geldende regels, zoals het alcohol- en blowverbod, de vervroegde sluitingstijden van de horeca en het verbod op wildplassen, veelal niet te kennen. „In de doorontwikkeling van de ontmoedigingscampagne kijken we of we de campagneboodschappen specifieker kunnen maken.”
Verder zou de campagne veel nationale en internationale aandacht hebben gekregen en de interesse hebben gewekt van andere landen, die eenzelfde aanpak tegen overlastgevend toerisme zouden willen.
Begin 2024 start de tweede fase van de Stay Away-campagne. Dan wordt onderzoek gedaan naar de meest effectieve campagneboodschap en breidt de campagne zich uit naar landen in de Europese Unie, waaronder Nederland zelf. „Het evalueren en aanscherpen van de aanpak heeft daarbij continu de aandacht.”
Het verder uitwerken en uitdragen „van een reëel en aansprekend beeld van de stad” staat de komende jaren centraal. „Anders dan tien jaar geleden, kijken we nu op een nieuwe manier naar cultuur, diversiteit, de lokale economie, internationale bedrijven en de negatieve gevolgen van overtoerisme.” Eind november start daarom de imagocampagne Renew your view, dat als doel heeft bezoekers anders te doen kijken naar de stad, en begin 2024 start de imagocampagne Verruim je blik.