Huisartsenpost vaak onterecht bezocht
Nederlandse patiënten brengen jaarlijks zo’n 460.000 bezoeken aan huisartsenposten terwijl ze daar eigenlijk niet aan het goede adres zijn. Dat heeft de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) dinsdag bekendgemaakt. Het gaat om eenvijfde van de in de totaal ruim 2 miljoen bezoeken.
Het gros van deze onterechte bezoekers, zo’n 80 procent, wordt volgens de NPCF doorverwezen naar de afdeling spoedeisende hulp van een ziekenhuis. Het restant wordt, hoewel onterecht, toch op de huisartsenpost behandeld.
Ook de afdelingen spoedeisende hulp van ziekenhuizen worden onterecht bezocht, zij het in mindere mate. Honderdduizend bezoeken, zo’n 11 procent van het totaalaantal bezoeken aan deze afdelingen, is onterecht.
Oorzaak van de onterechte bezoeken is volgens de NPCF dat de werkzaamheden van de huisartsenposten een sterke mate van overlap vertonen met die van de afdelingen voor spoedeisende hulp. Patiënten zeggen de verschillen tussen beide zorginstanties te kennen en geven bovendien aan hun keus voor een van beide te baseren op de aard van hun klacht. „Precies dezelfde klachten die voor de ene patiënt echter aanleiding zijn om een artsenpost te bezoeken, nopen de andere tot een bezoek aan het ziekenhuis”, aldus de NPCF.
De federatie wijst erop dat de onterechte bezoeken aan huisartsenposten gepaard gaan met overbodige kosten. Vooral het feit dat patiënten na hun doorverwijzing opnieuw moeten worden onderzocht, is daaraan debet, aldus de NPCF.
Ook in het feit dat veel patiënten die ten onrechte op een spoedeisende afdeling van een ziekenhuis zijn beland daar toch behandeld worden, ziet de federatie een probleem: goedkope eerstelijnszorg wordt daardoor onnodig vervangen door dure specialistische zorg.
Om een eind te maken aan deze verspilling, is de NPCF voorstander van één telefoonnummer voor spoedeisende zorg. Niet de patiënt, maar deskundigen zouden vervolgens moeten bepalen waar de patiënt het best kan worden geholpen.
Huisartsen bepleiten volgens het onderzoek in de eerste plaats het onder één dak brengen van de beide vormen van spoedeisende zorg.
De NPCF noemt het verontrustend dat zo’n 80 procent van alle behandelingen op een huisartsenpost wordt ingezet op basis van informatie die uitsluitend van de patiënt zelf afkomstig is. Net zo zorgelijk is volgens de federatie dat bij 17 procent van alle spoedeisende behandelingen geen relevante medische achtergrondinformatie beschikbaar is.
„Door het ontbreken van deze informatie zijn extra onderzoeken en behandelingen nodig. De totale kosten daarvoor bedragen zo’n 36 miljoen euro per jaar”, zegt een woordvoerder van de NPCF.