Gratis toegang tot digitale krant voor 3000 jonge Heerlenaren
Zo’n 3000 jongeren en hun ouders in Heerlen-Noord krijgen vanaf 1 januari vier jaar lang gratis toegang tot de digitale editie van De Limburger. Universiteit Maastricht (UM) en de Open Universiteit (OU) in Heerlen nemen de gelegenheid te baat om onderzoek te doen naar het maatschappelijke effect van het project. Centrale vraag is: kan de „krant van de buurvrouw” geletterdheid, democratie en journalistiek versterken?
Gezinnen met scholieren in de drie hoogste groepen van de basisschool en op vmbo 1 en 2 krijgen toegang. Van deze gezinnen krijgen honderd adressen ook nog eens dagelijks de papieren krant in huis.
De krant wil ook een redactielokaal in de wijk vestigen om zo de journalistiek naar de volksbuurt te brengen. „Als krant voelen wij het als onze maatschappelijke plicht mee te helpen de kloof te dichten tussen mensen die veel en weinig toegang hebben tot betrouwbare informatie,” zegt hoofdredacteur Bjorn Oostra van De Limburger.
Tientallen scholen en enkele instellingen zijn bij het project betrokken. Ambassadeur zijn onder meer voormalig vice-premier Lodewijk Asscher, voormalig minister Lilianne Ploumen, landelijk MKB-voorzitter Jacco Vonhof en de Limburgse gouverneur Emile Roemer.
De krant wijst erop dat wie in Heerlen-Noord opgroeit minder goede levenskansen dan elders in Nederland heeft. De laaggeletterdheid is er 20 procent.
Het Commissariaat voor de Media (CvdM) maakte dinsdag bekend zich zorgen te maken dat de kloof in het mediagebruik tussen generaties steeds groter wordt. Jongeren maken ook voor nieuws vooral gebruik van sociale media en minder van traditionele media. Het CvdM wijst erop dat dit mogelijk tot bronnen leidt die de journalistieke normen en waarden niet in acht nemen.