Economie

Consumentenbond: contactgegevens webshops niet goed vindbaar

Meer dan een op de drie van de grootste webwinkels in Nederland maken contactgegevens niet goed vindbaar voor consumenten, meldt de Consumentenbond. Daarmee overtreden zij volgens de organisatie de regels. Zo kon de Consumentenbond geen telefoonnummer voor klanten vinden van Amazon, eBay en Shein of waren de gegevens alleen te vinden via een chatbot.

ANP
25 October 2023 07:42Gewijzigd op 25 October 2023 12:18

Sinds mei vorig jaar moeten bedrijven een telefoonnummer en e-mailadres voor klanten op hun website vermelden op een logische en goed vindbare plek. Deze contactgegevens stoppen webwinkels vaak in de algemene voorwaarden, ziet de Consumentenbond. Dat is geen logische plek en contactgegevens mogen daarom niet op die plek staan, aldus de bond.

De Consumentenbond keek voor dit onderzoek naar de honderd grootste webshops in Nederland. Iets minder dan de helft daarvan heeft helemaal geen e-mailadres op de website staan, alleen een telefoonnummer. Sommige internationale webwinkels die actief zijn in Nederland vermelden wel een telefoonnummer, soms een buitenlands nummer, maar nemen die volgens de Consumentenbond niet op.

Consumenten moeten makkelijk een webshop kunnen bereiken als ze dat willen, zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. „Bedrijven moeten zich aan de regels houden en goed bereikbaar zijn. Te vaak maken ze zich er makkelijk van af met contactformulieren of chatbots. Maar dat is onvoldoende.” Enkele bedrijven die geen e-mailadres op hun website vermelden hebben deze alsnog op de site gezet nadat de bond bedrijven om opheldering had gevraagd, meldt de Consumentenbond.

Directeur Marlene ten Ham van brancheorganisatie Thuiswinkel.org laat weten een goede bereikbaarheid van webshops zeer belangrijk te vinden. De koepelorganisatie spoort leden aan om te voldoen aan alle regels. Ze benadrukt dat er andere manieren zijn om snel een webshop te bereiken naast bellen en e-mailen, zoals via een chat of WhatsApp. „De verplichting om ook altijd een telefoonnummer te vermelden voelt als een stap achterwaarts”, zegt ze. Daarnaast is in de wet volgens haar niet duidelijk wanneer contactgegevens vindbaar genoeg zijn.

Amazon, eBay en Shein zijn ook gevraagd om een reactie, maar hebben vooralsnog niet gereageerd.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer