Geluidshinder spoor Zeeland aangepakt
Spoorwegbeheerder ProRail heeft woensdag toegezegd de geluidshinder van de spoorlijn door de Zeeuwse gemeenten Reimerswaal, Kapelle en Goes aan te pakken. Dit gebeurt met behulp van geluiddempende rubberen strips op de spoorbaan.
Dat bevestigde burgemeester S. Kramer van de gemeente Kapelle donderdagmorgen.
De toezegging volgt na klachten van omwonenden van de spoorlijn. Zij en de drie gemeenten zeggen dat de geluidshinder sinds 2003 enorm is toegenomen door de komst van het Belgische auto-overslagbedrijf Cobelfret in de Vlissingse haven en andere industrieel treinverkeer.
ProRail zegt dat treinverkeer niet met meer dan 45 procent is toegenomen. In dat geval had het bedrijf een nieuwe vergunning moeten aanvragen.
De drie gemeenten hebben gezamenlijk gezocht naar een oplossing met ProRail. Zij hebben hiervoor druk uitgeoefend via het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de provincie Zeeland, zo liet Kramer donderdagochtend doorschemeren.
Gisteren zegde ProRail toe het vanuit Engeland bekende systeem van geluidsdempers als experiment op de rails in Kapelle toe te willen passen. Daar is de geluidsoverlast het grootst. Verder betaalt ProRail mee aan de isolatie en sanering van huizen langs de lijn betalen.
Vanaf 2007 verbindt het zich aan de nieuwe regeling geluidsplafonds, waarbij het spoorbedrijf zelf gaat meten of het een maximum aan geluidshinder niet overschrijdt.
Burgemeester Kramer hecht meer aan deze toezeggingen dan aan het bewandelen van de juridische weg, die de Belangenvereniging Aanwonenden Spoorlijn (BAS) voorstaat.
Deze gaat voor de derde keer naar de Raad van State, dit keer om de gemeenten te houden aan hun plicht de wet te handhaven, aldus woordvoerder T. Richel donderdagmorgen. Hij gaat ervan uit dat de dempers pas begin volgend jaar kunnen worden aangebracht en tot een geluidsvermindering van slechts 3 decibel zullen leiden.
De toezeggingen van ProRail waren donderdagmorgen nog niet op papier binnen bij de gemeente Kapelle.