Amsterdam onderzoekt herbouw 17e eeuwse torens
Stadsdeel Amsterdam–Centrum doet onderzoek naar de herbouw van twee 17e eeuwse torens in de Amsterdamse binnenstad. Het gaat om de Haringpakkerstoren (1606) en de Jan Roodenpoortstoren (1616), liet stadsdeelwethouder G. Frankfurther dinsdag weten. Beide torens aan het Singel werden in 1829 gesloopt omdat de gemeente geen geld had voor het noodzakelijke onderhoud.
„Het past goed in het beschermde stadsgezicht en verfraait de openbare ruimte", aldus Frankfurther. De twee torens waren destijds zeer bepalend voor het stadsbeeld van Amsterdam. Het onderzoek richt zich volgens de wethouder vooral op de financiële haalbaarheid. „Over een halfjaar moeten we weten of het een realistisch plan is".
Als het tot een herbouw komt, zal het stadsdeel Amsterdam–Centrum „faciliterend" optreden. Frankfurther: „Wij kunnen de financiële lasten niet zelf opbrengen. We zoeken dan een particuliere initiatiefnemer". Volgens de wethouder mag er in economisch slechte tijden ook geld worden uitgegeven aan de kwaliteit van de stad. Een verfraaiing van de binnenstad trekt volgens hem meer bezoekers en dat zorgt voor een impuls van de Amsterdamse economie.
Het panorama van de Amsterdamse binnenstad werd begin 17e eeuw bepaald door zeven stadstorens. De Oudekerkstoren, de Zuidertoren, de Montelbaanstoren, de Munttoren en de Westertoren staan nu nog overeind. Behalve de Westertoren en de Oudekerkstoren zijn de torens ontworpen door stadsbouwmeester Hendrick de Keyser (1565–1621).
Na de sloop van Haringpakkerstoren en de Jan Roodenpoortstoren zijn de bouwwerken opgemeten en gedetailleerd uitgetekend met het oog op latere herbouw. Het Gemeentearchief Amsterdam heeft de tekeningen in bewaring. De gemeente heeft jaren geleden ook al onderzoek verricht naar de herbouw. Uit een onderzoek uit 1960 bleek dat het onderste deel van de Jan Roodenpoortstoren nog bestaat, inclusief de fundamenten.
Stadsdeel Amsterdam–Centrum kwam onlangs met het plan een gedempte gracht in de Jordaan opnieuw uit te graven. Dit plan werd op de lange baan geschoven na de nodige politieke tegenstand.