Zorgen Statenfracties Utrecht over nieuwe aanvliegroute Schiphol
De meeste Statenfracties in de provincie Utrecht hebben grote bedenkingen bij het voornemen van minister Mark Harbers (Infrastructuur) om een vierde aanvliegroute naar Schiphol vanuit het zuidoosten te openen. De partijen vrezen onder meer een toename van de geluidshinder.
Een meerderheid van GroenLinks, SP, SGP, PvdA , BBB, D66 en Partij voor de Dieren riep het college van Gedeputeerde Staten in een motie op de zorgen over de nieuwe aanvliegroute onder de aandacht van de minister te brengen en hem aan te sporen meer duidelijkheid te geven over de exacte vliegroute die hij voor ogen heeft. „Op dit moment is de minister niet transparant over de route”, zei David Oude Wesselink, Statenlid voor GroenLinks, woensdag in een vergadering van Provinciale Staten.
Vliegverkeer dat landt op Schiphol nadert de luchthaven nu nog vanaf drie plekken in Nederland. Om het luchtruim ‘efficiënter’ te maken, wil Harbers daar een vierde aanvliegroute aan toevoegen. Als vliegtuigen Schiphol via die nieuwe aanvliegroute naderen, zal volgens de indieners van de motie elke 7 tot 8 minuten een laagvliegend vliegtuig over Utrecht vliegen en daarmee voor overlast zorgen.
SGP-fractievoorzitter Bertrick van den Dikkenberg zei dat de bescherming van eerder aangewezen stiltegebieden een belangrijke reden is om de motie te steunen. BBB-Statenlid Kees van Vuuren constateerde dat de „luchtvaart niet evenredig bijdraagt aan het oplossen van het stikstofprobleem”.
Gedeputeerde Rob van Muilekom (Gezonde Leefomgeving) zei dat het college van GS de motie „omarmt”. Hij zei zich in te zetten voor intensief overleg met de minister en Schiphol om de impact van de vierde aanvliegroute heel duidelijk in beeld te kunnen krijgen.