LVSI ziet toename in schoolaanvragen voor examentraining
Het aantal leerlingen dat aanklopt voor bijles of eindexamentraining is het afgelopen jaar flink toegenomen. De Landelijke Vereniging voor Studiebegeleidingsinstituten (LVSI) schat de toename van het aantal aanvragen bij huiswerk- en examentrainingsinstituten op 15 tot 20 procent. Die aanvragen komen van particulieren maar ook steeds vaker van scholen, zegt voorzitter Marianne Zuurendonk.
Het kabinet kwam in 2021 met het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) en maakte miljarden vrij om de achterstanden in het onderwijs weg te werken die tijdens de coronapandemie zijn ontstaan. „Je ziet dat scholen deze NPO-gelden inzetten zodat alle leerlingen in aanloop naar de eindexamens extra begeleiding kunnen krijgen”, zegt Zuurendonk. Soms gebeurt dit in de school zelf, maar er zijn ook scholen die leerlingen tegemoetkomen als zij extern bijles volgen. Het gaat dan gemiddeld om 300 tot 400 euro per leerling.
„Scholen willen tegemoetkomen aan hun leerlingen”, verklaart Zuurendonk. „De lichting die dit jaar examen doet, heeft tijdens corona een leerachterstand opgelopen. Bovendien zijn er voor hen geen maatregelen meer zoals een extra herkansing. Ze maken weer een pre-coronaexamen.” Het grote tekort aan docenten speelt volgens haar ook een rol. Door huiswerkinstituten in te schakelen, worden docenten ontlast.
Dat de particuliere vraag naar bijles is toegenomen, verbaast de LVSI niet. „Leerlingen zijn best onzeker geworden over wat ze beheersen. Voor vakken als wiskunde en natuurkunde moet je veel oefenen, dat is er tijdens corona bij ingeschoten. Ouders die zich dat kunnen veroorloven, zetten alles op alles om hun zoon of dochter te laten slagen.” De vakken waarvoor leerlingen het vaakst hulp inschakelen, zijn behalve wiskunde en natuurkunde ook scheikunde, biologie en (bedrijfs)economie. Daarin ziet de LVSI dit jaar geen verandering ten opzichte van andere jaren.
Sinds scholen beschikken over NPO-gelden is het aantal huiswerk- en examentrainingsinstituten in Nederland gegroeid, ziet de LVSI. Die maakt zich zorgen over de kwaliteit. „Studenten worden soms van straat geplukt om les te geven, terwijl ze geen lesbevoegdheid hebben. Als bedrijf moet je ze didactisch scholen, maar dat gebeurt niet altijd. We horen ook verhalen dat een begeleider die biologie geeft, wordt ingezet om leerlingen economie te geven. Dat kan natuurlijk niet.” De LVSI werkt daarom aan een onafhankelijk keurmerk, zodat ouders en scholen „het kaf van het koren kunnen scheiden”.