Voorlezen kan dyslexie voorkomen
Ouders die hun peuters en kleuters voorlezen, zorgen ervoor dat hun kinderen minder risico lopen op leesproblemen en dyslexie. Door het voorlezen ontwikkelen de kinderen van jongs af aan hun woordenschat en het begrip van zinnen en verhalen.
Als zij wat ouder zijn, zullen zij makkelijker leren lezen, concludeert prof. dr. A. G. Bus van de Universiteit Leiden na onderzoek. De bijzonder hoogleraar ontluikende geletterdheid aan de faculteit der sociale wetenschappen houdt vrijdag haar oratie aan deze universiteit. Dat gebeurt tijdens de Nationale Voorleesdagen, die tot 29 januari worden gehouden.
Het ministerie van Onderwijs schat dat 100.000 kinderen tussen de 2 en 5 jaar een verhoogd risico lopen op leesproblemen. Bijna tweederde van hen leert goed lezen als hun van jongs af aan is voorgelezen. Zonder voorlezen leert slechts ruim eenderde probleemloos lezen.
Bovendien wees onderzoek uit dat kleuters met een taalachterstand veel nieuwe woorden opsteken van een soort ’levend’ prentenboek met filmpjes en muziek op de computer. Bus testte allochtone kleuters met een kleine woordenschat. De levende boeken blijken een groter verhaalbegrip te kweken, en daardoor ook een grotere woordenschat en grammaticale kennis. Door een halfuur te kijken, leerden de kleuters zes nieuwe woorden, dat is ruim de helft van het aantal dat ze gemiddeld per week bijleren. In ’gewone’ prentenboeken staan vaak te veel moeilijke woorden en zinnen.