Voorlezen kan bij jonge kinderen dyslexie voorkomen
Ouders die hun peuters en kleuters voorlezen, zorgen ervoor dat hun kinderen minder risico lopen op leesproblemen en dyslexie. Door het voorlezen ontwikkelen de kinderen van jongs af aan hun woordenschat en het begrip van zinnen en verhalen.
Als zij wat ouder zijn, zullen zij makkelijker leren lezen, concludeert A. Bus van de Universiteit Leiden na onderzoek. De bijzonder hoogleraar ontluikende geletterdheid aan de faculteit der Sociale Wetenschappen houdt vrijdag haar oratie aan deze universiteit, aldus de onderwijsinstelling woensdag.
Het ministerie van Onderwijs schat dat 100.000 kinderen tussen 2 en 5 jaar een verhoogd risico hebben op leesproblemen. Bijna tweederde van hen leert goed lezen als ze van jongs af aan is voorgelezen. Uit Bus’ onderzoek blijkt dat zonder voorlezen ruim eenderde probleemloos leert lezen.
Bovendien wees onderzoek uit dat kleuters met een taalachterstand veel nieuwe woorden opsteken van een soort ‘levend’ prentenboek met filmpjes en muziek op de computer. Ze testte allochtone kleuters met een kleine woordenschat. De levende boeken blijken een groter verhaalbegrip te kweken. Door een half uur te kijken, leerden de kleuters zes nieuwe woorden, dat is ruim de helft van het aantal dat ze gemiddeld per week bijleren.
In ‘gewone’ prentenboeken staan vaak te veel moeilijke woorden en zinnen.