Gladde wegen door steenslag én groei verkeer
Het fenomeen van de extra gladde wegen in Zuid–Holland, waaraan Rijkswaterstaat eind vorig jaar zijn handen vol had, is het gevolg van een combinatie van de gebruikte steenslag en het toegenomen verkeer. Nu die link is aangetoond, zal minister Peijs (Verkeer) claims van bij ongelukken op die wegen betrokken weggebruikers honoreren.
In negen van de tien behandelde wegvakken bleek steenslag van gebroken riviergrind gebruikt te zijn. Dit materiaal gebruikt Rijkswaterstaat, heeft de minister dinsdag aan de Tweede Kamer geschreven, al jaren zonder problemen. Door de sterke toename van het verkeer in het algemeen, de groei van het vrachtverkeer, en het hogere gewicht en de betere reminrichting van voertuigen is vroegtijdige slijtage opgetreden.
Rijkswaterstaat hoeft niet op zoek naar een ander materiaal. Om een herhaling van de problemen te voorkomen mag alleen geen steenslag meer gebruikt worden die deels rond is. De steenslag moet een hogere weerstand tegen gladder worden hebben.
Hoewel metingen hebben uitgewezen dat de rest van het Nederlandse wegennet voldoet aan de stroefheidsnormen, onderzoekt Rijkswaterstaat momenteel waar gebroken riviergrind is gebruikt. Die plekken zullen nu elk jaar gecontroleerd worden, in plaats van elke twee jaar. Bij een verminderde stroefheid worden tijdig preventieve maatregelen genomen, aldus de minister.
Daarnaast zal Rijkswaterstaat voortaan niet alleen de rechterrijstrook controleren, die doorgaans het meest belast is, maar ook de conditie van de rijstroken ernaast.
Inmiddels zijn nagenoeg alle te gladde wegdelen, waar uit voorzorg een snelheidsbeperking gold van 70 km per uur, hersteld. Daar waar de stroefheidsnorm net onder de maat is, worden weggebruikers nog gewaarschuwd door borden met het opschrift ’slipgevaar’. Maar een lagere snelheid is daar niet van toepassing. Deze wegdelen worden dit voorjaar aangepakt.
De problemen traden eind oktober aan het licht toen zich op de A12 (Utrecht – Den Haag) bij Zoetermeer op een dag drie ongelukken voordeden. Minister Peijs zegde kort daarop toe dat zij claims voor een schadevergoeding zou honoreren als er een link was tussen de ongelukken en de gladheid van de wegen. Volgens een woordvoerster zijn er tot nu toe 36 claims binnengekomen. Over de hoogte kon zij niets zeggen. Zij zullen zorgvuldig per geval worden bekeken.