Lonsdale wil af van extreem rechts imago
Het kledingmerk Lonsdale begint volgende week de campagne ”Lonsdale loves all colours”, een nieuwe poging om de associatie met extreem rechts weg te nemen. Er zijn kleurrijke T-shirts, buttons en posters verkrijgbaar in diverse kledingzaken in heel Nederland.
Lonsdale ligt al een tijdje onder vuur, omdat het kledingmerk in de publiciteit regelmatig in één adem genoemd wordt met rechts-extremisme en racisme. Er zijn bepaalde groepen jongeren met extreem rechtse ideeën die shitst en sweaters met het Lonsdale-logo dragen. Sommige scholen verbieden de kleding. Woensdag werd bekend dat Groningse discotheken het kledingmerk buiten hun deuren willen houden. Lonsdale zelf moet echter niets van de associatie met rechts-extremistisch gedachtegoed en wil graag van het negatieve imago af. Daarom begint het merk een campagne.
Zelfs het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie (LBR) steunt de actie door op zijn website kleurrijke Lonsdale-T-shirts te verkopen. Een woordvoerder van het LBR zegt dat zijn organisatie wil laten zien dat het verbieden van het kledingmerk -zoals Groningse discotheken dat nu doen- geen zoden aan de dijk zet. „Het gaat erom dat het gedrag van jongeren verandert. Als je ze een kledingmerk afneemt, zullen ze zich er niet anders door gaan gedragen. Dan zoeken ze wel weer een ander symbool dat hen bindt.”
Volgens de woordvoerder is de eerste bestelling al binnen. „Het was een docent. Hij wilde ook graag een shirtje, omdat het kledingmerk zo populair is onder zijn leerlingen.”
Lonsdale is meer dan dertig jaar geleden ontstaan als Britse bokskleding. Via andere jongerenculturen hebben skinheads het kledingmerk tot hun symbool verheven. Dat gebeurt overigens alleen in België, Nederland en Duitsland. In Italië bijvoorbeeld is Lonsdale een wijdverbreid en hip kledingmerk. Het wordt daar op geen enkele wijze in verband gebracht met welke ideologie dan ook.